2011. július 1., péntek

HOGYAN GYŰJTÖTTÜK A ZENÉT ANNO – A ’90-es évektől

Hogyan gyűjtöttük a zenét anno - A 90-es évektől 1992-ben kezdődött.Egészen addig komolyabban nem foglalkoztatott a zene,
volt ami tetszett, de csak mellékesen.Szóval ’92 első hónapjaiban elkezdtem
a rádióról a nekem tetsző számokat kazettára rögzíteni.
Elkezdtem felváltva 60 és 90 perces kazettákra gyűjteni a számokat.Általában
egy-egy kazettára vagy tízféle stílus került.A probléma ott volt, hogy nem
mindig mondták az előadót, vagy a szám címét, később aztán évekbe telt,
mire rájöttem arra.Sajnos így is maradt pár felvételem kazettán, amelyeknek
még most sem tudom az előadóját.
Volt egy osztrák adó a Danubius hullámsávjának közelében, ahonnét egész jó
kis számokat rögzítettem.
Mint már régebben említettem, Komjáthy György műsoraiból tudtam a
legtöbb számot rögzíteni.92’- 93’-ban péntek délutánonként ő volt a
műsorvezető és rengeteg hi nrg italo zenét lenyomott, gyakorlatilag nélküle
ez a stílus (eurobeat) ismeretlen maradt volna (ha nem számítjuk a Petőfi
Rádiót).Itt el kell mondanom hogy a stílust azóta sem játsszák sehol.Mellette
persze rengeteg régi zenét, és új dance felvételeket is folyamatosan játszott,
úgyhogy teltek a kazettáim.
A másik forrás a kívánságműsorok voltak.Ezeknek még volt értelme, nem
úgy mint manapság.A kétezres években a kívánságműsorokban  ugyanazokat
kérték, amiket amúgy is játszottak mindennap (ennek értelmét sosem tudtam
felfogni) de akkoriban ez nem úgy volt.Valakinek kellett egy szám, amit nem
tudott megszerezni, vagy régen hallott, kérte és teljesítették.Vasárnaponként
ment a kívánságműsor 20-on túl, itt sok-sok ritkaság került lejátszásra.
Ugyanezen rádióban (Danubius) volt tinédzser kívánságműsor, amit Kajárik
Andrea
vezetett.Ez jónéhány éven át ment, itt jó sok szám és remix lejátszásra
került, amit máshol nem szoktak.Egyszer aztán ezt is megszüntették
(mivel sikeres volt vajon miért?) és az említett műsorvezető hölgy is eltűnt.
A kilencvenes évek végére eléggé megcsappantak a felvételi forrásaim, az
ezredforduló tájékán a már sztereóban adó Petőfi reggeli kívánságműsora
jelentett némi fényt.A kétezres években aztán elkezdtem keresgélni olyan
magnókat, amelyekkel cd-re rögzíthetek számokat.Rá kellett ébrednem,
hogy a DVD-kel ellentétben a CD-nél egyáltalán nem törekedtek arra,
hogy magnón lehessen rögzíteni, így ilyesmit nem is gyártottak, maradt a
számítógép.
Az interneten viszont rengeteg előadó tette ingyenesen letölthetővé felvételeit,
ezáltal jó reklámot csinálva maguknak.2004-ben, amikor lett internetem,
mindjárt rá is bukkantam egy külföldi oldalra, ahol amatőr együttesek műveit
lehetett letölteni.Meg is lepődtem, mert sokuk magasan verte az ismertebb
előadókat, legalábbis számomra.Nagy öröm volt számomra amikor ráleltem a
discogs.com oldalra, mert itt szinte minden együttesről minden zenei
információt megtaláltam.
A neten különféle rádiók is feltűntek, köztük egyre több hazai, amelyek
bizonyos stílusok köré tömörültek.Manapság szinte bármilyen zenéhez
hozzá lehet jutni (gondolj csak a youtube-ra), ez szerzői jogi okokból
valamennyire aggályos lehet, ám óriási előnye, hogy bárki, bármit
megismerhet, és nem csak azt, amit az egyéb média tolna amúgy is elébe.

Folytatás: És akkor jöttek az új stílusok 1.rész


Ha tetszett, kérlek, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!

2 megjegyzés:

  1. Szia!Ha tudsz nekem segiteni,keresek egy zenét 84'böl annyit tudok róla egy Sean Connery james bond filmet raktak rá,és igy csináltak neki videoklippet.Nemtudom láttad annakidején,köszi Ide küldj választ rostilive@hotmail.com

    VálaszTörlés
  2. Ez nagyon kevés információ.Jó lenne tudni milyen stílusú zene, melyik JB filmből vannak részletek (Sean Connery utoljára '83-ban játszotta)stb.Enélkül a sötétben tapogatózunk.

    VálaszTörlés