Új zenestílusok és előadók, 80-as és 90-es évek

És akkor jöttek az új stílusok

Új zenestílusok és előadók, 80-as és 90-es évek




Új zenestílusok és előadók 80-as évek


Új zenestílusok és előadók 80-as évek során is már sorban érkeztek, de akkoriban annyira nem foglalkoztatott ez, csak a videók által. Mielőtt zenéket vettem volna fel, nagyon tetszettek a filmek zenéi. Főleg a 80-as, 90-es évek fordulóján látott és videokazettára rögzített akció, kaland, sci-fi és fantasy filmek zenéje. Olyanokra gondolok mint a Conan a barbár és a folytatása, melyek zeneszerzője Basil Poledouris, illetve a Jerry Goldsmith által szerzett zenék is bejöttek, a komolyzene kategóriában.





A poposabb filmzenéket tekintve a Spencer-Hill filmek zenéit szerző Guido és Maurizio de Angelis valamint Carmelo és Michelangelo La Bionda tetszett. Az elektronikusabb aláfestésű filmzenék  közül a Terminátor zenéje örök megunhatatlan, de hasonlóan nagy hatású volt rám a Kommandó és a Véres játék c. filmek zenéje.
 
 

Zenegyűjtésem a 80-as évek zeneszámaiból

 
Amikor először elkezdtem zenéket rögzíteni, akkor sorban vettem fel a 80-as évek zeneszámait, bár az akkor még nem volt tudatos. Emlékszem az első szám amit rögzítettem, egy pop-rock zene, Mike Oldfield  Moonlight Shadow -ja volt és sehogy sem értettem miért az ő nevén fut, amikor azt Maggie Reilly énekli (1992-ben ugyanis Maggie szólóénekesként működött). Az első kedvencem pedig a Tarzan fiú volt, csak később tudtam meg, hogy az előadó Baltimora, és a dal egy 1985-ös italo disco sláger.


Moonlight Shadow (1983) - Az első zeneszám amit rögzítettem

Tehát eleinte a nyolcvanas évek diszkó és szintikorszakának zeneszámai gyakoroltak rám mély benyomást, Samantha Fox, Bad Boys Blue, Fancy, Alphaville stb. miközben a nagyvilágban az ő csillaguk már lefele haladt. Akinek a dalai a legmélyebb lelki szintekig áthatoltak rajtam, az pedig Sandra volt. Akkor még nem tudtam, hogy az italo disco az egy külön műfaj, nekem az is „csak” discozene volt, később megtudtam, hogy majd minden második felvételem ebből a korszakból, oda sorolandó. A szintipop volt a másik fő stílus, ami nagyon bejött az én füleimnek.
Néha vettem fel egy-egy zenét amit elektronikusnak neveztem és teljesen más hatással volt rám mint a diszkózene, ellazított, vagy elgondolkodtatott. Ilyenek voltak Vangelis és Jean Michel Jarre művei. Mint ahogy már említettem, Komjáthy révén figyeltem fel az italo disconak a hi nrg ágára, amelyet később eurobeatnek neveztek. Jókora gyűjteményem keletkezett ezen számokból és engem elragadott ezek sebessége, ugyanis semmilyen más stílusban sem énekeltek ilyen gyorsan.
A legjobban azok a zeneszámok tetszettek, amelyeket electrodisco -nak hívtam. Ezek az italo, az electro, a hi nrg a synthpop és a spacesynth keveréke voltak, mint például Claudia T. dalai. ’92 nyarának közeledtével aztán kezdett felbukkanni egy új stílus, ami azonnal felkeltette érdeklődésem. Az újabb idők diszkózenéje – néhány kivételtől eltekintve – lagymatag és unalmas volt számomra.
 
 

És akkor jöttek az új stílusok - a 90-es évek

 
Ekkor jött az új hangzás - gyors volt, ritmusos, pörgő, dübörgő és kemény – úgy hívták: techno. Azonnal elkezdtem vadászni rá. Csak néha bukkant fel egy-egy felvétel a rádióban, ilyen volt például a Technostartól a Telstar, igazi robotikus hangzású, erőtől duzzadó, de klasszikus dallamú felvétel, amelyet azóta sem láttam sehol, még az interneten sem. Sorban jártam a zeneboltokat és kerestem a stílust, de a legtöbb helyen csak néztek rám tágra nyílt szemekkel: -Az micsoda?
Technostar - Telstar  -  Egy igazi techno '92-ben


Érdekes hogy abban az évben még Németországban sem találtam ilyen kazettát - bár ott csak áruházakban kerestem – holott már 91-ben elterjedt. A diszkókban időnként már játszottak technót, valóságos különlegesség volt ez. Talán a technodance -t játszó 2 Unlimited volt az egyik együttes a legismertebbek közül aki szélesebb körben ismertségre tett szert. A másik egy híres techno projekt a U96, bár az előző később teljesen „el-dance-sedett”, és utóbbi is "vegyessé" vált.
Új zenestílusok és előadók a 90-es években folyamatosan érkeztek. '92 őszén megjelent a Dance 2 Trance együttes Power of American Natives c. zeneszáma, ami sikeres volt, egyúttal szép lassan 93-94 táján beáramlott a trance a könnyűzenei világba. Érdekes módon ez a stílus sosem volt kiemelkedően divat, de a kezdetektől fogva máig az elektronikus könnyűzene egyik legmenőbb ága.
 

A Dance 2 Trance videoklipje jelentette a trance kezdetét '92 őszén


Folytatás: Új zenestílusok és előadók a 90-es és 2000-es évek



Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!






















Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.
ca-pub-3250028034952783