Új zenestílusok és előadók, 80-as és 90-es évek
Új zenestílusok és előadók 80-as évek
Új zenestílusok és előadók 80-as évek során is már sorban érkeztek, de akkoriban annyira nem foglalkoztatott ez, csak a videók által. Mielőtt zenéket vettem volna fel, nagyon tetszettek a filmek zenéi. Főleg a 80-as, 90-es évek fordulóján látott és videokazettára rögzített akció, kaland, sci-fi és fantasy filmek zenéje. Olyanokra gondolok mint a Conan a barbár és a folytatása, melyek zeneszerzője Basil Poledouris, illetve a Jerry Goldsmith által szerzett zenék is bejöttek, a komolyzene kategóriában.
A poposabb
filmzenéket tekintve a Spencer-Hill filmek zenéit szerző
Guido és Maurizio de Angelis valamint Carmelo és
Michelangelo La Bionda tetszett. Az elektronikusabb aláfestésű
filmzenék közül a Terminátor zenéje örök megunhatatlan,
de hasonlóan nagy hatású volt rám a Kommandó és a Véres
játék c. filmek zenéje.
Zenegyűjtésem a 80-as évek zeneszámaiból
Amikor először
elkezdtem zenéket rögzíteni, akkor sorban vettem fel a 80-as évek
zeneszámait, bár az akkor még nem volt tudatos. Emlékszem az első
szám amit rögzítettem, egy pop-rock zene, Mike Oldfield Moonlight
Shadow -ja volt és sehogy sem értettem miért az ő nevén
fut, amikor azt Maggie Reilly énekli (1992-ben ugyanis Maggie
szólóénekesként működött). Az első kedvencem pedig a Tarzan
fiú volt, csak később tudtam meg, hogy az előadó Baltimora, és a dal egy 1985-ös italo disco sláger.
Moonlight Shadow (1983) - Az első zeneszám amit rögzítettem |
Tehát eleinte a
nyolcvanas évek diszkó és szintikorszakának zeneszámai gyakoroltak
rám mély benyomást, Samantha Fox, Bad Boys Blue,
Fancy, Alphaville stb. miközben a nagyvilágban az ő
csillaguk már lefele haladt. Akinek a dalai a legmélyebb lelki
szintekig áthatoltak rajtam, az pedig Sandra volt. Akkor még
nem tudtam, hogy az italo
disco az egy külön műfaj, nekem az is „csak”
discozene volt, később megtudtam, hogy majd minden második
felvételem ebből a korszakból, oda sorolandó. A szintipop volt a
másik fő stílus, ami nagyon bejött az én füleimnek.
Néha vettem fel
egy-egy zenét amit elektronikusnak neveztem és teljesen más
hatással volt rám mint a diszkózene, ellazított, vagy
elgondolkodtatott. Ilyenek voltak Vangelis és Jean Michel
Jarre művei. Mint ahogy már említettem, Komjáthy révén
figyeltem fel az italo disconak a hi nrg
ágára, amelyet később eurobeatnek
neveztek. Jókora gyűjteményem keletkezett ezen számokból és
engem elragadott ezek sebessége, ugyanis semmilyen más
stílusban sem énekeltek ilyen gyorsan.
A legjobban azok a
zeneszámok tetszettek, amelyeket electrodisco -nak hívtam. Ezek az
italo, az electro, a hi nrg a
synthpop és a spacesynth
keveréke voltak, mint például Claudia T. dalai. ’92
nyarának közeledtével aztán kezdett felbukkanni egy új stílus,
ami azonnal felkeltette érdeklődésem. Az újabb idők diszkózenéje
– néhány kivételtől eltekintve – lagymatag és unalmas volt
számomra.
És akkor jöttek az új stílusok - a 90-es évek
Ekkor jött az új
hangzás - gyors volt, ritmusos, pörgő, dübörgő és kemény –
úgy hívták: techno. Azonnal
elkezdtem vadászni rá. Csak néha bukkant fel egy-egy felvétel a
rádióban, ilyen volt például a Technostartól a
Telstar, igazi robotikus
hangzású, erőtől duzzadó, de klasszikus dallamú felvétel,
amelyet azóta sem láttam sehol, még az interneten sem. Sorban
jártam a zeneboltokat és kerestem a stílust, de a legtöbb helyen
csak néztek rám tágra nyílt szemekkel: -Az micsoda?
Technostar - Telstar - Egy igazi techno '92-ben |
Érdekes hogy abban
az évben még Németországban sem találtam ilyen kazettát - bár
ott csak áruházakban kerestem – holott már 91-ben elterjedt. A
diszkókban időnként már játszottak technót, valóságos
különlegesség volt ez. Talán a technodance -t játszó 2 Unlimited volt az egyik
együttes a legismertebbek közül aki szélesebb körben ismertségre
tett szert. A másik egy híres techno projekt a U96, bár az előző később teljesen
„el-dance-sedett”, és utóbbi is "vegyessé" vált.
Új zenestílusok és előadók a 90-es években folyamatosan érkeztek. '92 őszén megjelent a Dance 2
Trance együttes Power of American Natives c. zeneszáma, ami sikeres volt, egyúttal szép
lassan 93-94 táján beáramlott a trance a könnyűzenei világba.
Érdekes módon ez a stílus sosem volt kiemelkedően divat, de a
kezdetektől fogva máig az elektronikus könnyűzene egyik legmenőbb
ága.
A Dance 2 Trance videoklipje jelentette a trance kezdetét '92 őszén Folytatás: Új zenestílusok és előadók a 90-es és 2000-es évek Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod! |
Nincsenek megjegyzések: