TOTÁLIS HATÁSOK AZ EMBERI LÉLEKRE - FILMZENÉK – ALÁFESTŐ ZENÉK

Filmzenék - Aláfestő zenék
Filmzenék - Aláfestő zenék




Azt hiszem aligha létezik olyan ember, akinek nincs olyan filmbeli élménye, amelyet a zene tett feledhetetlenné. Ha meghalljuk a zenét, máris a film és a hozzá kapcsolódó élmény ugrik be. NA filmzenének mára több "alfaja" alakult ki. Háromféle típusra osztottam a filmzenéket aszerint ahogy átveszem őket: komolyzenei, pop, és elektronikus. Ezúttal az első csoportot veszem górcső alá.






Amikor még némafilmek voltak, a zene jelentette az egyetlen hangot a film közben. Mielőtt belemerülnénk a szórakoztató részletekbe, nézzük az elnevezéseket. A múlt század elejétől kezdve a filmekhez tartozó bármilyen filmzenét a soundtrack elnevezéssel illetik. A soundtrack jelentheti a háttérzenét és a filmekhez tartozó dalokat is. A másik elnevezés a score, ez 1927 óta használatos, a film háttér ill. kísérőzenéjére utal, eleinte komolyzenei, majd később már elektronikus hangszerelésre is épült.


 =
Henry Manchini (1924-1994)
Az elsők közül az egyik, aki nekem bejött, az Henry Mancini volt.Emlékezzünk csak a Rómeó és Júlia feledhetetlen dallamaira (az eredeti Nino Rota nevéhez fűződik), 1969-ben nagy sláger volt Amerikában, vagy a Tövismadarak c. sorozat (1983) zenéjére, melyek közül talán ez a legszebb:


                                                         Henry Manchini: Maggie's theme



A másik a 60-as évekből az a zeneszerző, akiről kevés ember mondhatja el, hogy hidegen hagyta. Ő Ennio Morricone aki – nyugodtan mondhatom – teljességgel egyedülálló érzékkel bírt ahhoz hogy maga a filmzene vigye a hátán a filmet. Gondoljunk csak a Jó a rossz és a csúf  (1966) hátborzongatóan sejtelmes zenéjére, vagy a Volt egyszer egy vadnyugat (1968) szájharmonikás, fütyülős hangzására, lehet ezt elfeledni valaha is?Először a Pár dollárral többért címzenéjét (1965) sikerült magnóra rögzítenem.

 =
Ennio Morricone a zseni zeneszerző


De számtalan más örökzöld dallam is fűződik az ő nevéhez, például A profi (1981) zenéje és a Marco Polo (1982) c. filmsorozaté. Ez utóbbi csodálatos dallamaitól ma is kiráz a hideg, képes olyan mély szinten megérinteni a lélek rezdüléseit, mint semmi más.

A díjakat tekintve talán a legsikeresebb John Williams aki számos Spielberg film zenéjét, és a Csillagok háborúja (1977) főzenéjét szerezte, de nekem jobban tetszettek Jerry Goldsmith filmzenéi. Azt hiszem először a Szörnyecskék 2. (1989) zenéjével kapcsolatban figyeltem fel rá, de aztán rájöttem, hogy számos általam ismert film zenéjét szerezte, mint például a Nyolcadik utas a halál, Star Trek filmek, A múmia, és a Rambo filmek zenéje az, ami emlékezetes lehet. Róla bővebben: Jerry Goldsmith filmzenék

 =
Jerry Goldsmith (1929-2004)


Majd jött Basil Poledouris, aki a Conan a barbár (1982) és folytatásának fenomenális zenekari aláfestésével igazán elevenné tette e filmeket. E hangok hallatán hatalmas izmok és brutális barbárok képe lebeg ma is a szemeim előtt. Ő szerezte a Kék lagúna (1980) és folytatásának filmzenéjét is.


 =




Az 1984-es kalandfilm, a Sheena a dzsungel királynője kísérőzenéje szintén csodálatos. Lásd bővebben: A 80-as évek legjobb kalandfilmjei

Meg kell még említenem Maurice Jarre-t, akinek a zenéjét először a Napgyerekek (Solarbabies 1986)-ben hallottam, majd A kis szemtanú (1985) filmzenéjére figyeltem fel, ez nálam totálisan ütött. Ez a zene egyben ambient zene is, nagyon mély, ellazult állapotba tudja vinni az embert.

 
Maurice Jarre (1924-2009)




Kattints a (lila) filmcímekre (fentebb a szövegben) így meghallgathatod a zenéket.


Főbb kedvenceim a komolyzenei aláfestésű filmzenékből:



Ennio Morricone – For A Few Dollars More (Pár dollárral többért)  1965
Ennio Morricone – The God The Bad And The Ugly (A jó a rossz és a csúf)1966
Ennio Morricone – Farewell to Cheyenne (Volt egyszer egy vadnyugat -ból)  1968
Henry Manchini –  Love Themes From Romeo And Juliet (Rómeó és Júlia)  1969       
Jerry Goldsmith – Face Hugger (Nyolcadik utas a halál-ból)  1979
Ennio Morricone – Chi Mai (A profi-ból)  1981
Basil Poledouris – Riddle Of Steel (Conan a barbár-ból)  1982
Ennio Morricone – Marco Polo  1982
Henry Manchini – Maggie’s Theme/ Beach Walk (Tövismadarak-ból)  1983
Basil Poledouris – Conan The Destroyer (Conan a pusztító)  1984
Richard Hartley – Sheena’s Theme (Sheena, a dzsungel királynője)  1984
Jerry Goldsmith – Rambo 2.  1985
Maurice Jarre – Witness (A kis szemtanú)  1985
Jerry Goldsmith – Gremlins Part 2. End Title (Szörnyecskék 2.)  1989



Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!

9 megjegyzés:

  1. Nekem nagyon hiányzik a listádról Vladimir Cosma (Les Comperes, stb)

    VálaszTörlés
  2. Hát igen, sokminden lehetne, azonban itt a saját kedvenceimet írtam le (nem mindet).
    Egyébként az általad említett zene egy Pierre Richard - Gérard Depardieu film zenéje, szerintem is jó kis zene.

    VálaszTörlés
  3. Rómeo és Julia (1969-F.Zeffirelli), zenéje: Nino Rota

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az információt, valóban magában a filmben hallható
      verzió Nino Rota nevéhez fűződik (1968), Mancini változata
      egy évvel később jelent meg.

      Törlés
  4. SziaIKérdeznék..Nem tudnád megmondani véletlenül,hogy a Vatel című filmben a vadászat alatt milyen zenét fújnak a kürtösök?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem ismerem ezt a filmet, de biztos vagyok benne, hogy utána tudsz nézni az interneten.

      Törlés
    2. Köszönöm:-)De már megpróbáltam,mielőtt hozzád fordultam:-)Segíthetnél.

      Törlés
    3. A film soundtrack listája sok helyen megtalálható. Ez alapján kellene keresned olyan helyet, ahol bele lehet hallgatni. Ahhoz, hogy tudjam miről van szó, meg kellene néznem az egész filmet, és a zenei anyagot is végighallgatni, de egyik sincs meg. Tudom, hogy nem könnyű, de így, hogy számomra is ismeretlen, nekem sem egyszerűbb. Bízom benne, hogy megtalálod, amit keresel!

      Törlés
    4. Köszönöm,ez már mind megvolt...nincs a listában:)Azért még egyszer köszi!

      Törlés

Üzemeltető: Blogger.