2011. november 3., csütörtök

AMBIENT A FILMZENÉBEN

Ambient a filmzenében
 ambient filmzenék



Természetfilmzenék Vangelis, Kitaro



„A zene a legjobb eszköz arra, hogy megértsük a világot és kommunikáljunk a természettel"
Vangelis


1990-ben egy igazán különleges természetfilmet vettem fel a tv-ből, az volt
a címe: A vadon szépségei, és 1975-ben készült. Amellett, hogy a film
lenyűgözően szép és egyedi képekben mutatta be a Föld állatait, a zenéje
fantasztikusan felerősítette ezt a hatást. A zeneszerzőt úgy hívták Vangelis.
Amint bemutatják az állatvilág legcsodálatosabb jeleneteit és közben meg-
szólal a lágy, finom, gyönyörű zenei aláfestés, a hatás örökre beleivódik
a néző lelkébe. Talán nincs még egy zeneszerző aki ilyen hihetetlen érzékkel,
ekkora összhangban adja vissza a látványt a zene nyelvén.
A filmhez tartozó La fete sauvage címet viselő albumot 1975 decemberében
rögzítették Londonban, és a következő évben jelent meg. A 38 és fél perces
zene tartalmaz törzsi kántálást és állathangokat is, az ének és az ütőshang-
szerek által készített zenét a Vangelis által meghívott zenészek készítették.
Magában a természet-dokumentumfilmben - amely 89 perces -  több zene van,
mint ami az albumon hallható.(Bővebben ld.: Természetfilmek)


 Vangelis A vadon szépségei természetfilmzene
 

A mesternek a következő nagy filmzenei dobása amelyben az ambient is
szerepet kapott, a Tűzszekerek (1981) c. film zenéje volt. A film albuma négy
héten át vezette az amerikai Billboard Top 200-as listáját és a címzene
(Chariots Of Fire) is az első helyre ért. Ráadásul megkapta a legjobb eredeti
filmzene Oscar díját.
Az előző cikkben már említett Kitaro albuma, a Silk road (Selyemút) 1980-ban,
a japán filmsorozat által világhírű lett. A zenében alkalmazott „szelíd” gitárhan-
gok és keleti fuvolák, csodás, hömpölygő hegedűszólamok és a szintetizátor
mély, nyugtató hatással bír a lélekre.



Joël Fajerman - Kalandozások a növényvilágban



Valaha volt egy sorozat a magyar tévében, ha jól emlékszem Kalandozások a
növényvilágban
(L'Aventure des Plantes) címmel. Ez egy francia ismeretterjesz-

tő sorozat volt a növényekről, 1982-ben mutatták be, majd négy évvel később
egy második sorozatot is. Ennek a zenéje annyira megfogott, hogy többször csak
annak a kedvéért néztem. A zeneszerző Joël Fajerman, a címzenéje pedig
Flowers love (L'Aventure des plantes). Valódi elektronikus-ambient szám, és
a többi, a sorozatban hallható zene is hasonló jellegű. Amikor a növények nö-
vekedését mutatják, hátborzongatóan eltalált zenei aláfestések hallhatók. Elég
ha azeket a zenéket hallgatom, máris felelevenednek előttem a növényvilág
életének képei.


 


A francia zeneszerzőnek ez volt az egyik legjelentősebb munkája, a sorozatot
a világ számos országában bemutatták.



Vangelis – Antarctica és Bounty filmzenék



1983-ban készült egy japán film az 1958-as déli-sarki japán expedícióról. A
film a visszaút kietlen körülményeit, az emberek és a szánhúzó kutyák szív-
szorító történetét meséli el. Tizenegy hónappal később megtaláltak két kutyát,
amelyek csodaszámba menően még életben voltak. A filmzene Vangelishez
fűződik, éveken át főként csak Japánban volt kapható a drága import miatt,
míg végül 1988-ban a Polydor úgy döntött, világszerte megjelenteti. A címe
Antarctica.


1984-ben készült a Bounty című film, hát ennek a zenéje padlóra vágott. A
film nem is annyira érdekel, hanem a zene, ami a háttérben szól. Ahogy kezdő-
dik, az a sejtelmes, bizsergető, csontig hatolóan rejtelmes kezdés, aztán megszó-
lal a zongoradallam... Ez az amit csak a zene tud kifejezni, olyan mély érzéseket,
elvágyódást hoz felszínre amelyről az embernek tudomása sem volt. A film
végén szintén előkerül, még mélyebben, tisztábban ez a dallam és a lélek „elül”.
A film zenéjéhez tartozik egy hosszú verzió is, a The Saga Of H.M.S. Bounty
amely hosszan elhúzott ambient élményt nyújt. Vangelis olyan művet alkotott,
amely méltán érdemli ki a filmzeneművészet legszebb darabjai közt a maga
helyét.

 




Maurice Jarre filmzenék – A kis szemtanú



Az első filmzenékkel foglalkozó cikkben már említettem Maurice Jarre cso-
dálatos zenéjét a Kis szemtanú-ból (Witness 1985). Ő általában zenekarok szá-
mára komponált zenéket, de a nyolcvanas években már szintetizált zenéket is
készített. Elmondása szerint a Kis szemtanú zenéjét - amely szintén ilyen –
sokkal nagyobb munka volt elkészíteni, több időt vett igénybe és drágább is.
De megérte. Már a film elején elkezdődik az a láthatatlan, hipnotikus hatás,
amely a háttérben a zenéből árad. Szinte álomszerű állapotba húzza az embert,
az asztrális világ finom árnyalai közé. Ez bizony igazi score ambient, és ha
már itt tartunk, ugyanez figyelhető meg a Gorillák a ködben (1988) és a
Holt költők társasága című filmeknél is, melyeknek szintén ő szerezte a felejt-
hetetlen zenéjét.



Baraka filmzene



1992-re készült el a több évig forgatott Baraka című film, amely teljes egészé-
ben egy szöveg nélküli, kép és zene által kommunikáló mű. A Föld legszebb
természeti jelenségeit, helyeit, és a legnagyszerűbb építészeti alkotásokat mu-
tatja be a különböző népcsoportok mellett. A kontinesek és földrészek egyedi
zenei hangzásai, dobok, kongások, fuvolák stb. itt egy folyamatos ambient
zenévé olvadnak össze, ami a káprázatos felvételekkel együttélve, egész idő
alatt relaxált állapotban tartja a nézőt. A film albumának zenei anyaga több
szerző nevéhez fűződik, a new age és a world music stílusok mintegy beágya-
zódnak az ambient lassan hömpölygő áradatába.


  




Át az óceánon Vangelis -szel



1992-ben a Petőfi rádión egy késő esti műsorban adták le a Vangelis -West
across the ocean sea
zeneszámot. A zene annyira szép és szívhez szóló, hallatán

minden megáll egy pillanatra. Az ember óhatatlanul arra gondol, ilyen muzsika
nincs is a Földön, ez csak a mennyek világából származhat. Vangelis 1492 c.
albumán több ehhez hasonló zeneszám található. A Paradicsom meghódítása c.
film sikeréhez nagyban hozzájárult a zenei aláfestés. A modern classical és az
ambient a két fő stílus ezen a hanghordozón. Vangelis zongora, hárfa, szinteti-
zátorok felhasználásával, valamint vonósok és furulya segítségével hozta létre
ezt a kiváló alkotást. A zenei album sikere fenomenális volt, több mint 20 or-
szágban lett arany vagy platinalemez.



  





X-Akták zene – Mark Snow



Kevés ember lehet aki ne emlékezne a kilencvenes évek sikeres sorozatának, az
X-akták – nak a zenéjére. Az a dallam annyira egyedi, oda illő, újból s, újból
visszacsengő, hogy számos – főleg elektronikus tánczenei – feldolgozást élt meg.
A filmsorozat aláfestő zenéje titokzatos, feszültséget teremtő, időnként szép,
olykor meg hátborzongató. Pontosan olyan, amilyen zene egy misztikus, termé-
szetfeletti jelenségekkel kísért, science-fiction és krimielemekkel tarkított , el-
gondolkoztató thrillerhez illik.


 Mark Snow és az X-Akták zene
  


A zenét Mark Snow szerezte, akit a sorozat főtémazenéjével több díjra jelöltek
és második helyen landolt a UK Singles Chart –on. A sorozatot 1993-ban kezdték
el forgatni, s innentől fogva az évek során, egyre több országban vált világhírűvé
általa a zeneszerző is. Kevesebben tudják, hogy ő már régóta tevékenykedett a
filmzene terén, többek közt a Starsky és Hutch (1977) és a T.J. Hooker(1982)
bűnügyi sorozatoknál.


Ha tetszett, olvasd el ezt is: Ambient - A mennyek zenéje
                                         Ambient más stílusokkal

Kedvenc ambient filmzenéim





VANGELIS    La fete sauvage    1976
KITARO    Silk road    1980
VANGELIS    Abraham's theme    1981
VANGELIS    Chariots of fire (titles)    1981
VANGELIS    Chariots of fire (full)    1981
JOEL FAJERMAN    Flowers love (L'Aventure des plantes)    1982
VANGELIS    Love theme from "Blade Runner"    1982
VANGELIS    Antarctic echoes    1983
VANGELIS    Deliverance    1983
VANGELIS    Life of Antarctica    1983
VANGELIS    Memory of Antarctica    1983
VANGELIS    Other side of Antarctica    1983
VANGELIS    Theme from Antarctica    1983
VANGELIS    Bounty (Main title)    1984
VANGELIS    A last night together    1984
VANGELIS    Alternate titles    1984
VANGELIS    Cast adrift    1984
VANGELIS    First day at sea    1984
VANGELIS    The Saga of H.M.S. Bounty    1984
MAURICE JARRE    Witness (Main title) / Journey to Baltimore    1985
MAURICE JARRE    Futility of an inside job/Delirious John    1985
MAURICE JARRE    The amish are coming/Witness (End title)    1985
VANGELIS    Moxica and the horse    1992
VANGELIS    Eternity    1992
VANGELIS    Opening    1992
VANGELIS    Pinta, Nina, Santa Maria (into eternity)    1992
VANGELIS    West across the ocean sea    1992
MARK SNOW    The X-files    1993
THOMAS NEWMAN    Any other name    1999
BILL LASWELL    Odyssey    2001
MICHAEL CONVERTINO    Facing the child    2004
MICHAEL CONVERTINO    Main title (We don't live here anymore    2004
MICHAEL CONVERTINO    Penitent    2004
MICHAEL CONVERTINO    Sleep and dream    2004
MICHAEL CONVERTINO    The go-trance    2004


Ha tetszett, nyomj egy lájkot, vagy google +, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

2 megjegyzés:

  1. A vadon szépségeit, feldigitalizálni tudnád? Nagyon régóta keresem ezt a filmet, magyarul.... Akár fizetnék is érte ha arról a filmről van szó, amiről írsz.. (magyar nyelven a La Fete Sauvage-t)

    VálaszTörlés