AMBIENT A FILMZENÉBEN

Ambient a filmzenében
 ambient filmzenék



Természetfilmzenék Vangelis, Kitaro




A zene a legjobb eszköz arra, hogy megértsük a világot és kommunikáljunk a természettel"

Vangelis






1990-ben, egy igazán különleges természetfilmet vettem fel a tv-ből, az volt a címe: A vadon szépségei, és 1975-ben készült. Amellett, hogy a film lenyűgözően szép és egyedi képekben mutatta be a Föld állatait, a zenéje fantasztikusan felerősítette ezt a hatást. A zeneszerzőt úgy hívták Vangelis.

Amint bemutatják az állatvilág legcsodálatosabb jeleneteit és közben megszólal a lágy, finom, gyönyörű zenei aláfestés, a hatás örökre beleivódik a néző lelkébe. Talán nincs még egy zeneszerző aki ilyen hihetetlen érzékkel, ekkora összhangban adja vissza a látványt a zene nyelvén.




A filmhez tartozó La fete sauvage címet viselő albumot 1975 decemberében rögzítették Londonban, és a következő évben jelent meg. A 38 és fél perces zene tartalmaz törzsi kántálást és állathangokat is, az ének és az ütőshangszerek által készített zenét a Vangelis által meghívott zenészek készítették.

Magában a természet-dokumentumfilmben - amely 89 perces - több zene van, mint ami az albumon hallható. (Bővebben ld.: Természetfilmek)


 Vangelis A vadon szépségei természetfilmzene
 

A mesternek a következő nagy filmzenei dobása amelyben az ambient is szerepet kapott, a Tűzszekerek (1981) c. film zenéje volt. A film albuma négy héten át vezette az amerikai Billboard Top 200-as listáját és a címzene (Chariots Of Fire) is az első helyre ért. Ráadásul megkapta a legjobb eredeti filmzene Oscar díját.

Az előző cikkben már említett Kitaro albuma, a Silk Road (Selyemút) 1980-ban, a japán filmsorozat által világhírű lett. A zenében alkalmazott „szelíd” gitárhangok és keleti fuvolák, csodás, hömpölygő hegedűszólamok és a szintetizátor mély, nyugtató hatással bír a lélekre.



Joël Fajerman - Kalandozások a növényvilágban



Valaha volt egy sorozat a magyar tévében, ha jól emlékszem Kalandozások a növényvilágban (L'Aventure des Plantes) címmel. Ez egy francia ismeretterjesztő sorozat volt a növényekről, 1982-ben mutatták be, majd négy évvel később egy második sorozatot is. Ennek a zenéje annyira megfogott, hogy többször csak annak a kedvéért néztem. A zeneszerző Joël Fajerman, a címzenéje pedig Flowers Love (L'Aventure des Plantes). Valódi elektronikus-ambient zene, és a többi, a sorozatban hallható zene is hasonló jellegű. Amikor a növények növekedését mutatják, hátborzongatóan eltalált zenei aláfestések hallhatók. Elég ha ezeket a zenéket hallgatom, máris felelevenednek előttem a növényvilág életének képei.


 



A francia zeneszerzőnek ez volt az egyik legjelentősebb munkája, a sorozatot a világ számos országában bemutatták.



Vangelis – Antarctica és Bounty filmzenék



1983-ban készült egy japán film az 1958-as déli-sarki japán expedícióról. A film a visszaút kietlen körülményeit, az emberek és a szánhúzó kutyák szívszorító történetét meséli el. Tizenegy hónappal később megtaláltak két kutyát, amelyek csodaszámba menően még életben voltak. A filmzene Vangelishez fűződik, éveken át főként csak Japánban volt kapható a drága import miatt, míg végül 1988-ban a Polydor úgy döntött, világszerte megjelenteti. A címe Antarctica.

1984-ben készült a Bounty című film, hát ennek a zenéje padlóra vágott. A film nem is annyira érdekel, hanem a zene, ami a háttérben szól. Ahogy kezdődik, az a sejtelmes, bizsergető, csontig hatolóan rejtelmes kezdés, aztán megszólal a zongoradallam... Ez az, amit csak a zene tud kifejezni, olyan mély érzéseket, elvágyódást hoz felszínre amelyről az embernek tudomása sem volt. A film végén szintén előkerül, még mélyebben, tisztábban ez a dallam és a lélek „elül”.

A film zenéjéhez tartozik egy hosszú verzió is, a The Saga Of H.M.S. Bounty amely hosszan elhúzott ambient élményt nyújt. Vangelis olyan művet alkotott, amely méltán érdemli ki a filmzeneművészet legszebb darabjai közt a maga helyét.


 




Maurice Jarre filmzenék – A kis szemtanú



Az első filmzenékkel foglalkozó cikkben már említettem Maurice Jarre csodálatos zenéjét a Kis szemtanú-ból (Witness 1985). Ő általában zenekarok számára komponált zenéket, de a nyolcvanas években már szintetizált zenéket is készített. Elmondása szerint a Kis szemtanú zenéjét - amely szintén ilyen – sokkal nagyobb munka volt elkészíteni, több időt vett igénybe és drágább is.

De megérte. Már a film elején elkezdődik az a láthatatlan, hipnotikus hatás, amely a háttérben a zenéből árad. Szinte álomszerű állapotba húzza az embert, az asztrális világ finom árnyalai közé. Ez bizony igazi score ambient, és ha már itt tartunk, ugyanez figyelhető meg a Gorillák a ködben (1988) és a Holt költők társasága című filmeknél is, melyeknek szintén ő szerezte a felejthetetlen zenéjét.



Baraka filmzene



1992-re készült el a több évig forgatott Baraka című film, amely teljes egészében egy szöveg nélküli, kép és zene által kommunikáló mű. A Föld legszebb természeti jelenségeit, helyeit, és a legnagyszerűbb építészeti alkotásokat mutatja be a különböző népcsoportok mellett. A kontinesek és földrészek egyedi zenei hangzásai, dobok, kongások, fuvolák stb. itt egy folyamatos ambient zenévé olvadnak össze, ami a káprázatos felvételekkel együttélve, egész idő alatt relaxált állapotban tartja a nézőt. A film albumának zenei anyaga több szerző nevéhez fűződik, a new age és a world music stílusok mintegy beágyazódnak az ambient lassan hömpölygő áradatába.


  




Át az óceánon Vangelis -szel



1992-ben a Petőfi rádión egy késő esti műsorban adták le a Vangelis -West Across The Ocean Sea zeneszámot. A zene annyira szép és szívhez szóló, hallatán minden megáll egy pillanatra. Az ember óhatatlanul arra gondol, ilyen muzsika nincs is a Földön, ez csak a mennyek világából származhat. Vangelis 1492 c. albumán több ehhez hasonló zeneszám található.

A Paradicsom meghódítása c. film sikeréhez nagyban hozzájárult a zenei aláfestés. A modern classical és az ambient a két fő stílus ezen a hanghordozón. Vangelis zongora, hárfa, szintetizátorok felhasználásával, valamint vonósok és furulya segítségével hozta létre ezt a kiváló alkotást. A zenei album sikere fenomenális volt, több mint 20 országban lett arany vagy platinalemez.




  





X-Akták zene – Mark Snow



Kevés ember lehet aki ne emlékezne a kilencvenes évek sikeres sorozatának, az X-akták – nak a zenéjére. Az a dallam annyira egyedi, oda illő, újból s, újból visszacsengő, hogy számos – főleg elektronikus tánczenei – feldolgozást élt meg.

A filmsorozat aláfestő zenéje titokzatos, feszültséget teremtő, időnként szép, olykor meg hátborzongató. Pontosan olyan, amilyen zene egy misztikus, természetfeletti jelenségekkel kísért, science-fiction és krimi elemekkel tarkított , elgondolkoztató thrillerhez illik.


 Mark Snow és az X-Akták zene
  


A zenét Mark Snow szerezte, akit a sorozat főtémazenéjével több díjra jelöltek, és második helyen landolt a UK Singles Chart –on. A sorozatot 1993-ban kezdték el forgatni, s innentől fogva az évek során, egyre több országban vált világhírűvé általa a zeneszerző is. Kevesebben tudják, hogy ő már régóta tevékenykedett a filmzene terén, többek közt a Starsky és Hutch (1977) és a T.J. Hooker (1982) bűnügyi sorozatoknál.





Kedvenc ambient filmzenéim


VANGELIS    La fete sauvage    1976
KITARO    Silk road    1980
VANGELIS    Abraham's theme    1981
VANGELIS    Chariots of fire (titles)    1981
VANGELIS    Chariots of fire (full)    1981
JOEL FAJERMAN    Flowers love (L'Aventure des plantes)    1982
VANGELIS    Love theme from "Blade Runner"    1982
VANGELIS    Antarctic echoes    1983
VANGELIS    Deliverance    1983
VANGELIS    Life of Antarctica    1983
VANGELIS    Memory of Antarctica    1983
VANGELIS    Other side of Antarctica    1983
VANGELIS    Theme from Antarctica    1983
VANGELIS    Bounty (Main title)    1984
VANGELIS    A last night together    1984
VANGELIS    Alternate titles    1984
VANGELIS    Cast adrift    1984
VANGELIS    First day at sea    1984
VANGELIS    The Saga of H.M.S. Bounty    1984
MAURICE JARRE    Witness (Main title) / Journey to Baltimore    1985
MAURICE JARRE    Futility of an inside job/Delirious John    1985
MAURICE JARRE    The amish are coming/Witness (End title)    1985
VANGELIS    Moxica and the horse    1992
VANGELIS    Eternity    1992
VANGELIS    Opening    1992
VANGELIS    Pinta, Nina, Santa Maria (into eternity)    1992
VANGELIS    West across the ocean sea    1992
MARK SNOW    The X-files    1993
THOMAS NEWMAN    Any other name    1999
BILL LASWELL    Odyssey    2001
MICHAEL CONVERTINO    Facing the child    2004
MICHAEL CONVERTINO    Main title (We don't live here anymore    2004
MICHAEL CONVERTINO    Penitent    2004
MICHAEL CONVERTINO    Sleep and dream    2004
MICHAEL CONVERTINO    The go-trance    2004


Ha tetszett, nyomj egy lájkot, vagy google +, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

2 megjegyzés:

  1. A vadon szépségeit, feldigitalizálni tudnád? Nagyon régóta keresem ezt a filmet, magyarul.... Akár fizetnék is érte ha arról a filmről van szó, amiről írsz.. (magyar nyelven a La Fete Sauvage-t)

    VálaszTörlés

Üzemeltető: Blogger.