2011. szeptember 8., csütörtök

A RÉGI MODERN TALKING ÉS A BLUE SYSTEM

A régi Modern Talking és a Blue System


A RÉGI MODERN TALKING A 80-as ÉVEKBEN



Ebben a sorozatban kifejezetten olyan együttesek és számaik kerülnek szóba,
akik zenei stílusukat tekintve mind a diszkó mind a szintipop jellegzetességeit
magukon viselik.Jónéhány előadó esik ebbe a kategóriába, őket kihagytam
a diszkózenével foglalkozó cikkekből és a szintipop cikkekből is kimaradnak.
Természetesen a stílusokból adódóan elsősorban a nyolcvanas évekről van
szó, így néhány kivételtől eltekintve, ezen éveken belül maradok.


 Dieter Bohlen és Thomas Anders


Úgy adódott, hogy először a Modern Talking-ról lett kész a személyes szám-
listám, ezért velük kezdem és ha már itt tartunk, akkor a duó egyik tagjának,
Dieter Bohlen-nak következő együttesével a Blue System-el is itt foglalkozok.
Azonban maradok az említett évtizednél, így a későbbi dalaikról majd más,
a kilencvenes-kétezres évekkel foglalkozó cikkekben lesz szó.
A Modern Talking-al több magyar oldal is foglalkozik, nem kívánom őket
ismételgetni, ezért a személyes ismereteimből tallózok. Az első élményem
még gyermekkoromból származik, amikor még teljesen hidegen hagyott a
könnyűzene. Úgy 1986-7 körül egy osztálykiránduláson az egyik fiú egy
posztert vásárolt, amin az együttes tagjai voltak. Ezt észrevették a lányok
és csakhamar körbeállva élénken tudakozódtak, hol vette. Nemsokára egy
csomóan követték a példáját és szintén vettek egy Modern Talking
posztert az újságárusnál.


Amikor az egyik tanár ezt észrevette, szörnyűlködött, hogyan lehet ilyen
értéktelen dologra 20 Ft-ot kiadni. Hozzá kell tennem, hogy akkoriban a
húsz forintnak még sokkal nagyobb értéke volt. A poszterek amúgy is ked-
veltek voltak a fiatalok körében, egy Modern Talking az meg aztán nagyon
menő volt.


 Dieter Bohlen és Thomas Anders
A duó tagjai 1984-ben
 

Szóval ez volt az első élményem az együttessel kapcsolatban. Aztán a
következő évekkel később, 1993 nyarán lehetett, amikor Komjáthy György
egy vasárnap esti speciális műsorban leadta a Modern Talking slágereit tartalmazó
valamelyik albumot non-stop, amit kazettára rögzítettem. Nekem nem az
első nagy sikerük jött be annyira, hanem a Cheri cheri lady fogott meg.
Ez a szám remek, dallamos szintijátékkal kezdődik, hogy aztán remekbe-
szabott popmuzsikával folytatódjon.1985-ben ez Németországban,
Ausztriában, Norvégiában és Svájcban is első helyezett lett.Ha már itt
tartunk, akkor illik megemlítenem a befutó slágert is, amely szintén synth-
pop
, azonban részben az italo disco jellegzetességeit is magán viseli. Tehát

az első számuk a You're my heart, you're my soul (1984)– amit én gyerek-
koromban mindig Yamahá-nak hallottam – 8 milliós példányszámban kelt
el világszerte, és 35 országban került a Top 10-be. A másik szám ami meg-
fogott tőlük, az az Atlantis is calling (1986), ez olyan komoly és szomorúan
édes volt számomra.A másik sikeres kislemez ugyanezen évből, a Brother
Louie
is tetszett, ez utóbbi már diszkósabb.




 
 
Még megemlíteném a Lucky guy-t (1985), amely Dieter Bohlen előző évből
származó, Ryan Simmons előadónéven futó saját számának feldolgozása.
A Modern Talking egy tipikus példája annak, amikor egy együttest a diszkó
és a szintipop előadók között is számontartják. Egyes számaik simán csak
előbbi, míg mások utóbbi kategóriájába sorolandók, és jónéhány mindkettő-
be, úgyhogy vegyes a kép.Érdekes, hogy míg Európában, Dél-Amerikában
és Ázsiában nagyon népszerűek voltak, addig Nagy Britanniában alig, és az
USA-ban csak hallomásból ismerték őket.1987 közepén állítólag Thomas
Anders felesége és Dieter összekülönböztek, és a Modern Talking hároméves,
példátlan sikertörténete véget ért.
Thomas szólókarrierbe kezdett, mérsékelt sikerrel, ez is inkább külföldi
országokra szorítkozott. Dieter Bohlen több más sikeres előadót propagált
ebben az időszakban. 1998-ban újra összeálltak és egy újabb sikeres széria
vette kezdetét egészen 2003-ig, azonban ez most nem képezi jelen cikk
tárgyát.


BLUE SYSTEM ZENÉI, TÖRTÉNETE, LEMEZEI




 Blue System
  

A Blue System-ről akkor hallottam először, amikor ’92-ben beharangozták
a rádióban a Romeo & Juliet –et, mint slágervárományos dalt. Hát ezt hal-
tottam néhányszor játszani, azonban abban az évben, amikor az újfajta, ke-
ményebb tánczenék jöttek divatba, nem igazán volt esélye. Amikor a Modern
Talking szétment, Dieter máris dolgozott új együttesén a Blue sytem-en,
amelynek egyszerre volt zeneszerzője, énekese és producere. Disco, synthpop
és hagyományos pop elemeket ötvözött a dalaiban, amit aztán a kilencvenes
években jórészt felváltott a dance-sebb hangzás. A Blue System dalai közül
egyik sem volt rám különösebben mély hatással, de azért jónéhány megvan,
amit szívesen hallgatok.


 

Míg a G.T.O. vagy a She’s a lady (1987) szintisebb jellegű, addig a Love
me on the rocks
(1989) diszkósabb, az 1990-es When Sarah smiles

pedig a lágyabb popzene felé hajlik, sőt az instrumentális verziója már
downtempo
stílusú.A nyolcvanas években talán a Magic symphony (1989)

volt a legsikeresebb Blue System kislemez. 1991-ből a Lucifer c. szerzeményt
találtam igen jónak, 1994-ből pedig a That’s love és a This old town –ra
emlékszem (ezekre szerintem rajtam kívül senki).
Aztán van még három dance jellegű szám, a Dr. Mabuse (1994), a Laila
(1995), és az Only with you (1996) amit érdemesnek tartok megemlíteni,
bár úgy tudom hogy csupán az előbbi kettő volt valamennyire sikeres.
Tíz év lezárultával véget ért a Blue System és Dieter Bohlen és Thomas Anders
újra együtt kezdtek dolgozni.


A cikksorozat következő része itt folytatódik: Lime, Gazebo

Ha tetszett, kérlek, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése