A RÉGI MODERN TALKING ÉS A BLUE SYSTEM

A régi Modern Talking és a Blue System
A régi Modern Talking és a Blue System







A RÉGI MODERN TALKING A 80-as ÉVEKBEN



Ebben a sorozatban kifejezetten olyan együttesek és számaik kerülnek szóba, akik zenei stílusukat tekintve mind a diszkó mind a szintipop jellegzetességeit magukon viselik. Jó néhány előadó esik ebbe a kategóriába, őket kihagytam a diszkózenével foglalkozó cikkekből és a szintipop cikkekből is kimaradnak. Természetesen a stílusokból adódóan elsősorban a nyolcvanas évekről van szó, így néhány kivételtől eltekintve, ezen éveken belül maradok.


 Dieter Bohlen és Thomas Anders



Úgy adódott, hogy először a Modern Talking-ról lett kész a személyes számlistám, ezért velük kezdem és ha már itt tartunk, akkor a duó egyik tagjának, Dieter Bohlen -nek következő együttesével a Blue System-el is itt foglalkozok. Azonban maradok az említett évtizednél, így a későbbi dalaikról majd más, a kilencvenes-kétezres évekkel foglalkozó cikkekben lesz szó.

A Modern Talking -gal több magyar oldal is foglalkozik, nem kívánom őket ismételgetni, ezért a személyes ismereteimből tallózok. Az első élményem még gyermekkoromból származik, amikor még teljesen hidegen hagyott a könnyűzene. Úgy 1986-7 körül egy osztálykiránduláson az egyik fiú egy posztert vásárolt, amin az együttes tagjai voltak. Ezt észrevették a lányok és csakhamar körbeállva élénken tudakozódtak, hol vette. Nemsokára egy csomóan követték a példáját és szintén vettek egy Modern Talking posztert az újságárusnál.



Amikor az egyik tanár ezt észrevette, szörnyülködött, hogyan lehet ilyen értéktelen dologra 20 Ft-ot kiadni. Hozzá kell tennem, hogy akkoriban a húsz forintnak még sokkal nagyobb értéke volt. A poszterek amúgy is kedveltek voltak a fiatalok körében, egy Modern Talking az meg aztán nagyon menő volt.


 Dieter Bohlen és Thomas Anders
A duó tagjai 1984-ben
 

Szóval ez volt az első élményem az együttessel kapcsolatban. Aztán a következő évekkel később, 1993 nyarán lehetett, amikor Komjáthy György egy vasárnap esti speciális műsorban leadta a Modern Talking slágereit tartalmazó valamelyik albumot non-stop, amit kazettára rögzítettem. Nekem nem az első nagy sikerük jött be annyira, hanem a Cheri Cheri Lady fogott meg.

Ez a dal remek, dallamos szintijátékkal kezdődik, hogy aztán remekbe szabott popmuzsikával folytatódjon. 1985-ben ez Németországban, Ausztriában, Norvégiában és Svájcban is első helyezett lett. Ha már itt tartunk, akkor illik megemlítenem a befutó slágert is, amely szintén synthpop, azonban részben az italo disco jellegzetességeit is magán viseli. Tehát az első számuk a You're My Heart, You're My Soul (1984)– amit én gyerekkoromban mindig Yamahá-nak hallottam – 8 milliós példányszámban kelt el világszerte, és 35 országban került a Top 10-be. A másik szám ami megfogott tőlük, az az Atlantis Is Calling (1986), ez olyan komoly és szomorúan édes volt számomra. A másik sikeres kislemez ugyanezen évből, a Brother Louie is tetszett, ez utóbbi már diszkósabb.



 
 
Még megemlíteném a Lucky guy -t (1985), amely Dieter Bohlen előző évből származó, Ryan Simmons előadónéven futó saját számának feldolgozása. A Modern Talking egy tipikus példája annak, amikor egy együttest a diszkó és a szintipop előadók között is számontartják. Egyes zeneszámaik simán csak előbbi, míg mások utóbbi kategóriájába sorolandók, és jó néhány mindkettőbe, úgyhogy vegyes a kép.

Érdekes, hogy míg Európában, Dél-Amerikában és Ázsiában nagyon népszerűek voltak, addig Nagy Britanniában alig, és az USA-ban csak hallomásból ismerték őket. 1987 közepén állítólag Thomas Anders felesége és Dieter összekülönböztek, és a Modern Talking hároméves, példátlan sikertörténete véget ért.

Thomas szólókarrierbe kezdett, mérsékelt sikerrel, ez is inkább külföldi országokra szorítkozott. Dieter Bohlen több más sikeres előadót propagált ebben az időszakban. 1998-ban újra összeálltak és egy újabb sikeres széria vette kezdetét egészen 2003-ig, azonban ez most nem képezi jelen cikk tárgyát.



BLUE SYSTEM ZENÉI, TÖRTÉNETE, LEMEZEI




 Blue System
  

A Blue System -ről akkor hallottam először, amikor ’92-ben beharangozták a rádióban a Romeo & Juliet –et, mint slágervárományos dalt. Hát ezt haltottam néhányszor játszani, azonban abban az évben, amikor az újfajta, keményebb tánczenék jöttek divatba, nem igazán volt esélye. Amikor a Modern Talking szétment, Dieter máris dolgozott új együttesén a Blue Sytem -en, amelynek egyszerre volt zeneszerzője, énekese és producere.

Disco, synthpop és hagyományos pop elemeket ötvözött a dalaiban, amit aztán a kilencvenes években jórészt felváltott a dance -esebb hangzás. A Blue System dalai közül egyik sem volt rám különösebben mély hatással, de azért jó néhány megvan, amit szívesen hallgatok.


 


Míg a G.T.O. vagy a She’s A Lady (1987) szintisebb jellegű, addig a Love Me on the Rocks (1989) diszkósabb, az 1990-es When Sarah Smiles pedig a lágyabb popzene felé hajlik, sőt az instrumentális verziója már downtempo stílusú. A nyolcvanas években talán a Magic Symphony (1989) volt a legsikeresebb Blue System kislemez. 1991-ből a Lucifer c. szerzeményt találtam igen jónak, 1994-ből pedig a That’s Love és a This Old Town –ra emlékszem (ezekre szerintem rajtam kívül senki).

Aztán van még három eurodance jellegű szám, a Dr. Mabuse (1994), a Laila (1995), és az Only With You (1996) amit érdemesnek tartok megemlíteni, bár úgy tudom, hogy csupán az előbbi kettő volt valamennyire sikeres.
 
Tíz év lezárultával véget ért a Blue System és Dieter Bohlen és Thomas Anders újra együtt kezdtek dolgozni.



A cikksorozat következő része itt folytatódik: Lime, Gazebo

Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.