A régi Modern Talking és a Blue System zenéi, története
A régi Modern Talking duóról lett kész először a
személyes zeneszámlistám, ezért velük kezdem és ha már itt
tartunk, akkor a duó egyik tagjának, Dieter
Bohlen -nek következő együttesével a Blue System
formációval is itt foglalkozok. Azonban maradok az említett évtizednél, így előbbi duónál a
későbbi dalaikról majd más, a kilencvenes-kétezres évekkel
foglalkozó cikkekben lesz szó.
A
Modern Talking -gal több magyar oldal is foglalkozik, nem kívánom
őket ismételgetni, ezért a személyes ismereteimből tallózok. Az
első élményem még gyermekkoromból származik, amikor még
teljesen hidegen hagyott a könnyűzene. Úgy 1986-7 körül - amikor még az eurodisco zenei műfaj a topon volt - egy
osztálykiránduláson az egyik fiú egy posztert vásárolt, amin az
együttes tagjai voltak. Ezt észrevették a lányok és csakhamar
körbeállva élénken tudakozódtak, hol vette. Nemsokára egy
csomóan követték a példáját és szintén vettek egy Modern
Talking posztert az újságárusnál.
Amikor
az egyik tanár ezt észrevette, szörnyülködött, hogyan lehet
ilyen értéktelen dologra 20 Ft-ot kiadni. Hozzá kell tennem, hogy
akkoriban a húsz forintnak még sokkal nagyobb értéke volt. A
poszterek amúgy is kedveltek voltak a fiatalok körében (gondolj csak a 80-as évek legjobb mozifilmjeinek a képeire), egy Modern
Talking az meg aztán nagyon menő volt.
Régi Modern Talking zenéi 80-as évek slágerek
Szóval
ez volt az első élményem a régi Modern Talking együttessel kapcsolatban. Aztán a
következő évekkel később, 1993 nyarán lehetett, amikor a Danubius Rádió műsorai közül Komjáthy
György egy vasárnap esti speciális adásban leadta a Modern
Talking slágereit tartalmazó valamelyik albumot non-stop, amit
kazettára rögzítettem. Nekem nem az első nagy sikerük jött be
annyira, hanem a Cheri Cheri Lady
fogott meg.
Ez
a dal nagyszerű, dallamos szintijátékkal kezdődik, hogy aztán remekbe
szabott popmuzsikával folytatódjon. 1985-ben ez Németországban,
Ausztriában, Norvégiában és Svájcban is első helyezett lett. Ha
már itt tartunk, akkor illik megemlítenem a befutó slágert is,
amely szintén szintipop műfajhoz sorolandó, azonban
részben az italo disco
jellegzetességeit is magán viseli. 1984-ben amúgy is rengeteg szintipop sláger született.
Tehát az első zeneszámuk a You're
My Heart,
You're My
Soul (1984)– amit én
gyerekkoromban mindig Yamahá-nak hallottam – 8 milliós
példányszámban kelt el világszerte, és 35 országban került a
Top 10-be. A másik zeneszám ami megfogott tőlük, az az Atlantis
Is Calling
(1986), ez olyan komoly és szomorúan édes volt számomra. A másik
sikeres kislemez ugyanezen évből, a Brother Louie is
tetszett, ez utóbbi már diszkósabb.
Még
megemlítem a Lucky guy -t (1985), amely Dieter
Bohlen előző évből származó, Ryan Simmons előadónéven
futó saját zeneszámának feldolgozása. A Modern Talking egy tipikus
példája annak, amikor egy együttest a diszkó világa és a szintipop
előadók között is számon tartják, .
Érdekes,
hogy míg Európában, Dél-Amerikában és Ázsiában nagyon
népszerűek voltak, addig Nagy Britanniában alig, és az USA-ban
csak hallomásból ismerték őket. 1987 közepén állítólag
Thomas Anders felesége és
Dieter összekülönböztek, és a Modern Talking hároméves,
példátlan sikertörténete véget ért.
Thomas
szólókarrierbe kezdett, mérsékelt sikerrel, ez is inkább
külföldi országokra szorítkozott. Dieter Bohlen több más
sikeres előadót propagált ebben az időszakban. 1998-ban újra
összeálltak és egy újabb sikeres széria vette kezdetét egészen
2003-ig, azonban ez most nem képezi jelen cikk tárgyát.
Blue System zenéi, története, lemezei
A
Blue System -ről akkor hallottam először, amikor ’92-ben
beharangozták a rádióban a Romeo & Juliet
–et, mint slágervárományos dalt. Ezt hallottam néhányszor
játszani, azonban abban az 1992-es zenei évben, amikor az újfajta, keményebb
tánczenék jöttek divatba, nem igazán volt esélye. Amikor a
Modern Talking szétment, Dieter máris dolgozott új együttesén a
Blue Sytem -en, amelynek egyszerre volt zeneszerzője, énekese és
producere.
A Blue System szintipop, disco és hagyományos popzenei
elemeket egyaránt ötvözött a dalaiban, amit aztán a 90-es években
jórészt felváltott a dance
-esebb
hangzás. A Blue System dalai közül egyik sem volt rám
különösebben mély hatással, de azért jó néhány megvan, amit
szívesen hallgatok.
Míg
a G.T.O.
vagy a She’s A
Lady
(1987) szintisebb jellegű, addig a Love
Me
on
the Rocks
(1989) diszkósabb, az 1990-es When
Sarah Smiles
pedig a lágyabb popzene felé
hajlik, sőt az instrumentális verziója már downtempo stílusú. A 80-as években talán a Magic
Symphony
(1989) volt a legsikeresebb Blue System kislemez. 1991-ből a Lucifer
c. szerzeményt találtam igen jónak, 1994-ből pedig a That’s
Love
és a This Old
Town
–ra emlékszem (ezekre szerintem rajtam kívül senki).
Aztán
van még három eurodance jellegű zeneszám, a Dr.
Mabuse (1994),
a Laila
(1995), és az Only
With
You
(1996) amit érdemesnek tartok megemlíteni, bár úgy tudom, hogy
csupán az előbbi kettő volt valamennyire sikeres.
Tíz
év lezárultával véget ért a Blue System, majd Dieter Bohlen és
Thomas Anders újra együtt kezdtek dolgozni.
Ajánlott cikk: Lime,
Gazebo
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nincsenek megjegyzések: