Rádióadók és zenei tévék a 90-es évektől
Rádióadók és zenei tévék a 90-es évektől kezdtek igazán érdekelni. Számomra
zeneileg az 1991-es év volt a mélypont. Ugyan ekkor még annyira
nem foglalkoztatott a zene, de amit a diszkóban hallottam, az nem
igazán volt nyerő. Mint később rájöttem, nekem nagyon bejött a nyolcvanas évek popzenéje, de a kilencvenes évek elejére mind
az italo, mind a szintipop már kifutotta magát és az új stílusok
még nem érkeztek meg.
A techno már egy ideje létezett 1991-ben, de hazánkban még nem volt ismert. A diszkókban
amolyan „tötyögős” popzene ment és rap,
amelyeket én rendkívül unalmasnak találtam. Vagyis a régi
kedvencek eltűntek és az újak még nem jöttek meg. A változás
1992-ben kezdődött, zeneileg a kedvenc évemben.
Rádióadók a 90-es évek - Zene a rádióban
Akkoriban,
a 90-es évek elején a Danubius rádió volt a legfőbb forrás. Az akkori
kínálatot össze sem lehet hasonlítani a kétezres évekbelivel,
ugyanis akkor még mindent játszottak. Később egy csomó remek
műsorvezető eltűnt onnan, aztán jött a szerzői jogok
szigorítása és a zenei kínálat parányira töpörödött. Míg
régebben valóban végtelen változatosság volt jellemző, később
a változatosságot reklámozták, miközben naponta leadták
ugyanazon zeneszámokat.
Magyar zenei rádióadók a 90-es években
De
térjünk vissza a 90-es évek elejére. A Danubiusban Komjáthi
György (róla később még lesz szó) volt a kedvencem. Ő
gyakorlatilag hihetetlen mennyiségű és fajtájú zenét hozott a
rádióba, amelyeket sehol máshol nem játszottak. A Petőfi
Rádióban szintén volt egy-két műsora, ahol lehetett
különleges számokat felvenni. És itt megjegyzem, hogy a Petőfi
volt az az adó ahol más mellett, sokáig lehetett hallani máshol
nem játszott zenéket.
A másik a Juventus rádió volt, ahol
nagyon sok jó zeneszám ment. Később, a 90-es évek második
felében megjelent a Sláger Rádió, ahol sok régi,
nagyszerű számot játszottak, azonban nevükhöz hűen
többé-kevésbé a slágerekhez ragaszkodtak, így a múlt egy kis
szelete jutott szerephez csupán. Később aztán a rádióadók
specializálódtak, vagy egyszerűsödtek és szigorodtak a szerzői
jogok, így jutottunk oda, hogy egyes újabb rádióadók, mint
például a kétezres években a Rádió1, képesek voltak
egyazon délelőtt 4-5-ször lenyomni ugyanazt a zeneszámot.
Én
ugyan magamtól sosem hallgattam ezeket, de mások igen és így
tudom, hogy a zenei kínálat csupán néhány százalékát
játsszák ezen adók. Fel nem tudom fogni, hogy bírják egyesek
hetekig-hónapokig ugyanazt a néhány zeneszámot hallgatni, számomra
ez igénytelenség és ezek az adók is igénytelenek.
Bizonyos
előadókat a média nagyon tol, míg másoknak alig van esélyük,
még akkor is ha esetleg sokkal jobbak. Na ezért jó az internet,
amely valamilyen szinten kiegyenlítőként hat, és a kevéssé
ismert előadók és stílusok is megtalálják a maguk közönségét.
Zenei tévék a 90-es évektől
1991-ben
láttam először az angol Music TV Europe-t, ugyanis akkoriban
kezdtek egyre nagyobb körben elterjedni a műholdas adások
országunkban. Eleinte nem nagyon figyeltem rá, mert naponta mentek
ugyanazok a videoklipek többször. Aztán észrevettem, hogy vannak
különböző műsorok, melyek különböző témákban közelítik a
meg a klipeket.
Eléggé
egyoldalú volt ez az adó, mert erősen az angolszász országok
zenéjét játszotta elsősorban. Vicces volt számomra a „Nagy
slágerek” nevű egyórás összeállításuk is, amelyben
rendszeresen ugyanazon klipeket pörgették le, természetesen
mondanom sem kell, hogy mely országok nagy slágereiről volt szó.
Ez csak egy kis szelete volt a slágereknek, az olasz vagy akár a
német terület és az eurodisco stílus szinte teljesen mellőzve
volt. Például egy Modern Talking elképzelhetetlen lett volna náluk
és az italo disco műfaj is fekete
lónak számított.
Zenei tévék, Music Tv Europe, Viva
Szombat
esténként ment a Party Zone c. adás, amelyben rengeteg új
modern tánczenei és egyéb elektronikus klipet játszottak, amivel
széles körben ismertté tették ezen stílusokat játszó
együttesek zeneszámait. Némelyik óriási ugrás volt az előző évtizedhez képest, bár ezek még csak előjátékai voltak a következő évezred zenei videoklip világának.
Később jó néhány évig nem láttam zenei tv-t, azonban 2002-től néhány évig a német Viva elérhető volt számomra. Itt a Club Rotation nevű műsor maradt emlékezetes nekem, amelyben mindig az aktuális, új diszkókban és klubokban játszott számokat mutatták be. A másik egy esti műsor volt, ahol az elektronikus zenével foglalkoztak, nem annyira a diszkóban játszott formájával, hanem elvontabb, klasszikus, vagy alternatív rétegeivel, miáltal egyfajta közönségigényt elégítettek ki. Sajnos ez a műsor később megszűnt.
A
kétezres években feltűnt több "éjszakai" klipadó mint
pl. a Musicmax, ezeknél az volt a hátrány, hogy a sok
felirat, számkérő kódok miatt kevésbé volt élvezhető a
látvány.
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
Nincsenek megjegyzések: