Kemény techno zenék a 90-es évek elejéről
Kemény techno zenék a 90-es évek elejéről kezdve kezdtek népszerűvé válni. Ebben a cikkben a 90-es évek elejének az átlagostól keményebb, ütős technozenéiből mutatok be néhányat. Nevezhetjük őket akár hard techno –nak is, ám ez nem azonos a kilencvenes évek közepe felé Németországban kialakult hardtechno –val. A hardcore-techno keverékek sem ide tartoznak, ezek külön témát képeznek.
Kemény techno zene 1991 Chimo Bayo - Así me gusta a mí
1991 legütősebb kemény techno slágere az Así Me Gusta A Mí (X-ta sí, X-ta no) c dal volt. Ez a zene még hosszú évekig kedvelt volt a klubokban, a fantasztikusan hatásos, kőkemény kezdőszólama miatt. A dal előadója a spanyol Chimo Bayo, aki ezzel világhírnevet szerzett. A szerzemény Spanyolországban aranylemez lett és világszerte több mint egymillió példányban kelt el.
A március 23.-án rögzített zenéhez analóg
keveréseket és más technikákat alkalmaztak, szekvenszert és számítógépet
használva kiegészítésként. A mediterrán területeken (Görögország,
Izrael) érte el a legnagyobb sikert, de Japánban is első lett és
Dél-Amerikában is hódított.
Az első kemény technosláger amelyik a Billboardot is „eltalálta”, a James Brown Is Dead c. zene volt az L.A Style –tól 1991-ben. A sikeres holland duó megalapítása Wessel van Diepen, valamint Fonny de Wulf és Michiel van der Kuy nevéhez fűződik.
James Brown és a kemény techno - James Brown Is Dead Or Alive?
Az első kemény technosláger amelyik a Billboardot is „eltalálta”, a James Brown Is Dead c. zene volt az L.A Style –tól 1991-ben. A sikeres holland duó megalapítása Wessel van Diepen, valamint Fonny de Wulf és Michiel van der Kuy nevéhez fűződik.
A techno duó táncosa és szövegírója Stanley Foort volt, aki később szólókarrierbe kezdett. A kemény techno ütemekre épülő zeneszám hazájában a No 1. lett, egy spanyol lemezlistán szintén, és Németországban a 6., Svájcban a 2., sőt Ausztráliában is elérte a 7. helyezést.
A zenére mintegy válaszként érkezett – szintén kemény technóban – egy másik holland csapat, a Holy Noise dala: James Brown Is Still Alive!! S mintha mindez nem lenne elég, a Traumatic Stress is felbukkant, egy kérdéssel megtoldva a techno versenyt: Who The Fuck Is James Brown? E három kőkemény techno muzsika viccesen hozta képbe James Brown –t (aki csak 2006-ban hunyt el), hiszen az L.A. Style szerint halott, a Holy Noise szerint még él, a Traumatic Stress pedig nem érti: „Ki a franc az a James Brown?”. De a téma - csakúgy, mint a Popcorn zenei variációkban - ezzel még nem ért véget.
Csak jóval később ismertem meg a J.Y. Factory féle James Brown is Dead or Alive alkotást (hogy még tovább bonyolítsuk a James Brown témát). Nagyon ütős, kemény és gyors verzió ez is (különösen a rave mix). Hogy teljes legyen a kép, 1992-ben egy válogatásalbum is megjelent James Brown Is Dead Or Alive !?!? címmel, melyben összegyűjtötték a James Brown halálával foglalkozó techno dalokat.
Hard techno zenék 1992
A hamburgi származású Alex Christensen, ismertebb nevén U96, 1991 decemberében megjelent Das boot – jának (amelyről bővebben szólok a techno zenék 1992-es részében) a remixverziói is megütik a kemény techno szintjét. Tőle megjelent egy másik, szintén kemény darab 1992-ben, az I Wanna Be A Kennedy.
Ez a muzsika, amely igencsak hasonlít a Visage slágerére (Fade to grey), annak ellenére, hogy a hard techno nem éppen tömegzene, igen jól szerepelt egyes listákon. Németországban a 4. helyig jutott, Svájcban 3., Ausztriában 6., Franciaországban pedig 9. lett.
A belga Apotheosis feldolgozása az O Fortuna egy brutálisan kemény techno darab lett, de a dal eredeti szerzője (Carl Orff) beperelte őket szerzői jogsértéssel. Sajnos a lemezkiadásokat ezért leállították, de így is a 4. helyig meneteltek a holland listán.
1992 nyarán sikerült rögzítenem az olasz Hyena dübörgő alkotását, a Bach Is Back –ot. Ez a bődületes techno zene januárban látott napvilágot és nagy sikere volt a klubokban, különösen Japánban.
Az L.A Style-től a Balloony c. szerzeményt anno a Danubiuson rögzítettem, még Komjáthy György egyik péntek délutáni műsorában. A Balloony kislemez esetében a kemény techno mellett már a hardcore techno is feltűnik.
A kolumbiai-olasz Alex Quiroz Buelvas volt a szólistája a Ramirez –nek, amelyre először a ’93-as Terapia c. dalnál figyeltem fel. Az addigi techno lemezeikhez képest a Terapia már keményebb hangzású volt, szinte ütött. Miközben időnként a hardcore területére is átbarangoltak, ugyanezt a hard techno hangzást fellelhetjük náluk pl. a ’94-es Bomba esetében is.
A Members Of Mayday ezidőtájt (1993-1995) a techno és a hardcore között lavírozott, a populárisabb zenéi mellett durvább alkotásokat is készítettek.
Az ősi techno háttérbe szorulásával a kemény techno zenék a a kilencvenes évek közepétől egyre ritkábbá váltak. Helyette Németországban megjelent a hardtechno vonulat, amely többé-kevésbé rétegzene maradt, és főként Hollandiában a hardcore vált uralkodóvá, mint a gépzene zászlóshajója. De a spanyol eredetű makina zenék sokat átvettek az eredeti keménységből.
A belga Apotheosis feldolgozása az O Fortuna egy brutálisan kemény techno darab lett, de a dal eredeti szerzője (Carl Orff) beperelte őket szerzői jogsértéssel. Sajnos a lemezkiadásokat ezért leállították, de így is a 4. helyig meneteltek a holland listán.
1992 nyarán sikerült rögzítenem az olasz Hyena dübörgő alkotását, a Bach Is Back –ot. Ez a bődületes techno zene januárban látott napvilágot és nagy sikere volt a klubokban, különösen Japánban.
Az L.A Style-től a Balloony c. szerzeményt anno a Danubiuson rögzítettem, még Komjáthy György egyik péntek délutáni műsorában. A Balloony kislemez esetében a kemény techno mellett már a hardcore techno is feltűnik.
A klasszikus kemény techno zenék számának csökkenése
A kolumbiai-olasz Alex Quiroz Buelvas volt a szólistája a Ramirez –nek, amelyre először a ’93-as Terapia c. dalnál figyeltem fel. Az addigi techno lemezeikhez képest a Terapia már keményebb hangzású volt, szinte ütött. Miközben időnként a hardcore területére is átbarangoltak, ugyanezt a hard techno hangzást fellelhetjük náluk pl. a ’94-es Bomba esetében is.
Kemény techno lemezek Ramirez-től: Terapia (1993) és Bomba (1994) |
A Members Of Mayday ezidőtájt (1993-1995) a techno és a hardcore között lavírozott, a populárisabb zenéi mellett durvább alkotásokat is készítettek.
Az ősi techno háttérbe szorulásával a kemény techno zenék a a kilencvenes évek közepétől egyre ritkábbá váltak. Helyette Németországban megjelent a hardtechno vonulat, amely többé-kevésbé rétegzene maradt, és főként Hollandiában a hardcore vált uralkodóvá, mint a gépzene zászlóshajója. De a spanyol eredetű makina zenék sokat átvettek az eredeti keménységből.
Kemény techno zenék lista a '90-es évek elejéről (válogatás)
APOTHEOSIS O Fortuna (Apocalypse chorus mix) 1991
CHIMO BAYO Asi me gusta a mi 1991
HOLY NOISE James Brown is Still Alive!! 1991
L.A. STYLE James Brown is Dead 1991
R.T.Z. Dance Your Ass Off 1991
TRAUMATIC STRESS Who the Fuck is James Brown? 1991
U96 Das Boot (echo version) 1991
U96 Das Boot (speed version) 1991
U96 Das Boot (trigger version) 1991
U96 Tiefenrausch 1991
777 Apocalypsis 1992
APOTHEOSIS O Fortuna (Cage remix) 1992
APOTHEOSIS O Fortuna (live) 1992
APOTHEOSIS Obumbratta 1992
ATAHUALPA Eldorado 1992
B-29 Hiroshima 1992
EINSTEIN DR DJ & MICHAEL DJ HAMMER Agressiva 1992
GENER 8 Unity 1992
HUMAN RESOURCE Me the Power! (razormaid) 1992
HYENA Bach is Back 1992
HYENA Bach is Back (toccata mix) 1992
J.Y. FACTORY James Brown is Dead or Alive 1992
L.A. STYLE Balloony 1992
LORDS OF ACID I must Increase my Bust (Detroit hardcore mix) 1992
MARUSHA Ravechannel 1992
MOBY Ah ah 1992
MOBY Have You Seen My Baby 1992
U96 Sporty Animal - Loving Extrovert 1992
U96 I Wanna be a Kennedy 1992
U96 I Wanna be a Kennedy (Patsy mix) 1992
V 69 (U96) Das Boot 1992
V.I.R.U.S. 666 Don't Stop the Movie 1992
MEMBERS OF MAYDAY The Judgement Day 1993
RAMIREZ Terapia 1993
RMB Concerto Siva 1993
DARRYL MERRITT The First Day 1994
RAMIREZ Bomba 1994
DR. DROSTE ... Ohhh ... Hörst Du Mich ???
MEMBERS OF MAYDAY Forward Ever 1995
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
A Das Boot számítógépes hangja a mai napig a techno jelképe számomra, borsózik a hátam tőle, annyira jól hangzik.
VálaszTörlésNoha nem tiszta techno, már csak mert lassabb annál, ajánlom figyelmedbe, a Snap! The exterminator című számát. És egyben kérdezném: ez milyen stílus? http://www.youtube.com/watch?v=myFu0jtXcd8
Az egyik legelső techno élményem Ramirezhez fűződik: Több számot kedvelek tőle, de legnagyobb kedvencem az El Galinero, abból is a Tambalea mix. Kazettán, és mp3-n több 100x meghallgattam.
Az általad ajánlott számot már említettem itt:
VálaszTörléshttp://regiujzenek.blogspot.com/2012/04/eurodance-93-az-eurodance-meghoditja.html
Amit belinkeltél, és a '92-es The Madman's Return albumról van (jó kérdés volt) dance zene downtempo -val lassítva.
Az El gallinero-nak a Tambalea mixét lehet hogy én sem hallottam, kösz hogy megemlítetted.
Megemlítenem az Interactive-től a Who is Elvis című klasszikust is....
VálaszTörléssch
Már meg lett említve a Techno zenék 3.-ban. De azért köszönöm.
VálaszTörlés