Távol-keleti témák a 80-as évek popzenéjében

Távol-Keleti témák a 80-as évek popzenéjében

Távol-keleti témák a 80-as évek pozenéjében




Távol-keleti témák a 80-as évek popzenéjében rendszeresek voltak. Már korán feltűnt számomra, hogy a nyolcvanas években a popzenei előadók milyen szívesen nyúltak a távol-keleti témákhoz. Számos dal címében megtalálhatóak ezen országok, vagy városaik nevei, legyen szó Japánról, Kínáról, Koreáról, vagy akár Hong Kong-ról.



Távol-keleti témák popzene



Aneka leghíresebb daláról, a Japanese Boy-ról már ejtettem néhány szót az egyik diszkózenei cikkben. Anfrando Maiola, azaz művésznevén Koto, a spacesynth kezdetéről szóló cikkben már bemutatott Stefano Cundari producerkedése alatt, a Memory Records-nál jelentetett meg, az instrumentális italo ághoz tartozó synthdance lemezeket. 
Debütáló kislemeze, a Chinese Revenge (1982) gyorsan befutott Olaszországban és több mint tízezer példányban kelt el. Ennek a dalnak még magán visel egyfajta downtempo keverék jelleget, majd a következő lemez, a Japanese War Game (1983) már valamivel tempósabb lett.


Koto  Japanese Wargame lemez
  


Disco és szintipop sikerek távol-keleti témákkal


S most következzék egy hatalmas siker Németországból. 1984 januárjában jelent meg az Alphaville első kislemeze, a Big In Japan. A lemez fogadtatása messze felülmúlta a várakozásokat, Európában nagy népszerűséget ért el és világszerte ismertté tette az együttes nevét. Nem csak négy európai országban lett top 1, de Venezuelában és az
amerikai tánczenei lemezlistán is.
Még ebben az évben Sandra legelső dala szólóénekesként a Japan Ist Weit volt, amely az Alphaville zeneszám feldolgozása. A kislemez enyhén szólva sikertelen lett, mindössze 125 példány kelt el belőle.

A most következő zeneszámot gyakran hallottam gyerekkoromban, s ami feltűnt, az az, hogy komolyzenei bevezetése van. A gyorsan megszerethető One Night In Bangkok c. dalt, az angol énekes-színész Murray Head adta elő. A zenei anyagot korábbi ABBA tagok szerezték, a komolyzenei bevezető intro a teljes verzióban van. 
A dalban keveredik a Bangkok-i éjszakai élet és a sakkjáték. Németországban, Svájcban, Ausztráliában és Dél-Afrikában első helyezett lett, de számos második és harmadik hely mellett a Billboard-on is harmadik volt. A Thaiföld-i Mass Communications szervezet betiltotta a zenét, mondván, félreérthetik a thai társadalmat és egyben tiszteletlen a buddhizmussal szemben.



  

Távol-keleti témák a 80-as évek italo disco és eurodisco zenéjében



1985-ben sorra érkeztek az italo disco zenék, keleties címekkel. Lee Marrow témáira bizonyára sokan emlékeznek még, a Shanghai és a Sayonara is ide tartozik. Max Him dala, a Japanese girl különösen német és olasz nyelvterületen, valamint Japánban volt közkedvelt. Brian Ice második lemeze 1986-ban, a Tokyo szintén egy nagyon jó hangzású zeneszám volt.

A nyolcvanas évek közepének rendkívül népszerű, Ausztriában alakult csapata a Joy 1985 februárjában jelentette meg első lemezét, a Lost In Hong Kong-ot. Ez még nem aratott nagy sikert, de arra jó volt, hogy a nevüket felkapja a sajtó. Az 1986-os Japanese Girls ellenben telitalálat volt, Európa mellett Ázsiában is hatalmas népszerűséget szerzett. Szöulban 20 000 néző előtt énekelték el az alternatív verziót (Korean girls).



 


Sarah euro-italo diszkó száma a Tokio Town szintén menő volt Ázsiában ezen évben, különösen a manilai klubokban.
 
 

Szintipop, disco és italo dalok távol-keleti címekkel

 
1988-ban a magyar Csepregi Éva és a szintén magyar, de Németországban élő Dschinghis Khan tag, Leslie Mandoki Szöulba utazott és elénekelték a Korea című dalt. Ez egy kiváló felvétel lett, nagyszerűen illeszkedett az évtized legremekebb dalainak sorába. Eredetileg ama szándékkal készült, hogy az olimpia zenéje legyen, a szervezők mégis egy helyi együttes által előadott zeneszám mellett döntöttek, amelyet mellesleg Giorgio Moroder alkotott.

Két Mozzart dal is származik ebből az évből amelyek kínai témájúak, az In China és a Jasmin China Girl. Utóbbit valaha a Danubius rádió műsorából rögzítettem, Kajárik Andrea műsorvezető játszotta le a hosszabbik verzióját.

1989-ben jelent meg a Radiorama egyik tagjának Oscar előadónéven a második kislemeze, Japanese Joy címmel.

A ’90-es Japan, Japan szám az Alpha Town –tól már jóval pörgősebb hi nrg italo muzsika, az eurobeat stílusához kapcsolódva.

Gina Tielman, vagyis Gina T. 1990-es második kislemeze, a Tokyo by Night mindmáig egyik legnagyobb slágere, amelyet vietnami nyelven is rögzítettek. Neki még egy szuper keleties száma van, a Sayonara, de az már ’92-ben született.



 

Nos ennyit a távol-keleties címekkel rendelkező diszkó, szinti és italo zenékről. Az mindenesetre egyből feltűnt, hogy ezen számok egy részének előadóiról (melyeket alább a listában találsz) vajmi kevés információ található, vannak köztük „egylemezes” előadók és olyanok is, akik több előadónéven publikáltak.



Távol-keleti témájú popzenék 80-as évek lista






Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!




A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

1 megjegyzés:

Üzemeltető: Blogger.
ca-pub-3250028034952783