Távol-keleti témák a 80-as évek popzenéjében
Távol-keleti témák a 80-as évek popzenéjében rendszeresek voltak. Már korán feltűnt számomra, hogy a nyolcvanas években a popzenei előadók milyen szívesen nyúltak a távol-keleti témákhoz. Számos dal címében megtalálhatóak ezen országok, vagy városaik nevei, legyen szó Japánról, Kínáról, Koreáról, vagy akár Hong Kong-ról.
Távol-keleti témák popzene
Aneka
leghíresebb daláról, a Japanese
Boy-ról
már ejtettem néhány szót az egyik diszkózenei
cikkben. Anfrando
Maiola,
azaz művésznevén Koto,
a spacesynth kezdetéről szóló cikkben már bemutatott Stefano
Cundari producerkedése alatt, a Memory Records-nál jelentetett
meg, az instrumentális italo ághoz tartozó synthdance lemezeket.
Debütáló kislemeze, a Chinese
Revenge
(1982) gyorsan befutott Olaszországban és több mint tízezer
példányban kelt el. Ennek a dalnak még magán visel egyfajta downtempo keverék jelleget, majd a következő lemez, a Japanese
War Game
(1983) már valamivel tempósabb lett.
Disco és szintipop sikerek távol-keleti témákkal
S most következzék egy hatalmas siker Németországból. 1984 januárjában jelent meg az Alphaville első kislemeze, a Big In Japan. A lemez fogadtatása messze felülmúlta a várakozásokat, Európában nagy népszerűséget ért el és világszerte ismertté tette az együttes nevét. Nem csak négy európai országban lett top 1, de Venezuelában és az amerikai tánczenei lemezlistán is.
Még
ebben az évben Sandra legelső
dala szólóénekesként a Japan Ist
Weit
volt, amely az Alphaville zeneszám feldolgozása. A kislemez
enyhén szólva sikertelen lett, mindössze 125 példány kelt el
belőle.
A
most következő zeneszámot gyakran hallottam gyerekkoromban, s ami
feltűnt, az az, hogy komolyzenei bevezetése van. A gyorsan
megszerethető One Night In
Bangkok c. dalt, az angol énekes-színész Murray
Head adta elő. A zenei anyagot korábbi ABBA tagok
szerezték, a komolyzenei bevezető intro a teljes verzióban van.
A
dalban keveredik a Bangkok-i éjszakai élet és a sakkjáték.
Németországban, Svájcban, Ausztráliában és Dél-Afrikában első
helyezett lett, de számos második és harmadik hely mellett a
Billboard-on is harmadik volt. A Thaiföld-i Mass Communications
szervezet betiltotta a zenét, mondván, félreérthetik a thai
társadalmat és egyben tiszteletlen a buddhizmussal szemben.
Távol-keleti témák a 80-as évek italo disco és eurodisco zenéjében
1985-ben sorra érkeztek az italo disco zenék,
keleties címekkel. Lee
Marrow témáira bizonyára sokan emlékeznek még, a
Shanghai és a
Sayonara
is ide tartozik. Max
Him dala, a Japanese girl
különösen német és olasz nyelvterületen, valamint Japánban
volt közkedvelt. Brian Ice
második lemeze 1986-ban, a Tokyo
szintén egy nagyon jó hangzású zeneszám volt.
A
nyolcvanas évek közepének rendkívül népszerű, Ausztriában
alakult csapata a Joy
1985 februárjában jelentette meg első lemezét, a Lost
In
Hong Kong-ot.
Ez még nem aratott nagy sikert, de arra jó volt, hogy a nevüket
felkapja a sajtó. Az 1986-os Japanese
Girls
ellenben
telitalálat volt, Európa mellett Ázsiában is hatalmas
népszerűséget szerzett. Szöulban 20 000 néző előtt énekelték
el az alternatív verziót (Korean
girls).
Sarah
euro-italo diszkó száma a Tokio Town
szintén menő volt Ázsiában ezen évben, különösen a manilai
klubokban.
Szintipop, disco és italo dalok távol-keleti címekkel
1988-ban
a magyar Csepregi Éva és a
szintén magyar, de Németországban élő Dschinghis Khan tag,
Leslie Mandoki Szöulba utazott
és elénekelték a Korea című
dalt. Ez egy kiváló felvétel lett, nagyszerűen illeszkedett az
évtized legremekebb dalainak sorába. Eredetileg ama szándékkal
készült, hogy az olimpia zenéje legyen, a szervezők mégis egy
helyi együttes által előadott zeneszám mellett döntöttek,
amelyet mellesleg Giorgio Moroder alkotott.
Két
Mozzart dal is származik ebből
az évből amelyek kínai témájúak, az In
China és a Jasmin China
Girl. Utóbbit valaha a Danubius rádió műsorából
rögzítettem, Kajárik Andrea műsorvezető játszotta le a
hosszabbik verzióját.
1989-ben
jelent meg a Radiorama egyik tagjának Oscar
előadónéven a második kislemeze, Japanese
Joy címmel.
A
’90-es Japan, Japan
szám az Alpha Town
–tól már jóval pörgősebb hi nrg italo muzsika, az eurobeat stílusához kapcsolódva.
Gina
Tielman, vagyis Gina T. 1990-es
második kislemeze, a Tokyo by Night
mindmáig egyik legnagyobb slágere, amelyet vietnami nyelven is
rögzítettek. Neki még egy szuper keleties száma van, a Sayonara,
de az már ’92-ben született.
Nos
ennyit a távol-keleties címekkel rendelkező diszkó, szinti és
italo zenékről. Az mindenesetre egyből feltűnt, hogy ezen számok
egy részének előadóiról (melyeket alább a listában találsz)
vajmi kevés információ található, vannak köztük „egylemezes”
előadók és olyanok is, akik több előadónéven publikáltak.
Távol-keleti témájú popzenék 80-as évek lista
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Kedves Eyn!
VálaszTörlésBoldog Új Évet Kívánok!
Tony