Filmzenék, aláfestő zenék és zeneszerzők, hatások a lélekre
Filmzenék, aláfestő zenék, a klasszikus filmzene
Filmzenék, aláfestő zenék, a klasszikus filmzene mára kortalan múzeummá vált. Azt
hiszem aligha létezik olyan ember, akinek nincs olyan filmbeli
élménye, amelyet a zene tett feledhetetlenné. Ha meghalljuk a dallamot, a zenei hangok hatására máris a film és a hozzá kapcsolódó élmény ugrik be. A
filmzenének mára több "alfaja" alakult ki. Háromféle
típusra osztottam a filmzenéket aszerint ahogy átveszem őket:
komolyzenei, pop, és
elektronikus. Ezúttal az első
csoportot veszem górcső alá.
Komolyzenei filmzene – soundtrack és score jelentése
Amikor
még némafilmek voltak, a zene jelentette az egyetlen hangot a film
közben. Mielőtt belemerülnénk a szórakoztató részletekbe,
nézzük az elnevezéseket. A múlt század elejétől kezdve, a
filmekhez tartozó bármilyen filmzenét a soundtrack
elnevezéssel illetik. A soundtrack jelentheti a háttérzenét és a
filmekhez tartozó dalokat is. A másik elnevezés a score,
ez 1927 óta használatos, a film háttér ill. kísérőzenéjére
utal, eleinte komolyzenei, majd később már elektronikus
hangszerelésre is épült.
Klasszikus és híres filmzeneszerzők
Az
elsők közül az egyik, aki nekem bejött, az Henry
Mancini
volt. Emlékezzünk csak a Rómeó
és Júlia
feledhetetlen dallamaira (az eredeti Nino
Rota
nevéhez fűződik), 1969-ben nagy sláger volt Amerikában, vagy a
Tövismadarak
c. sorozat (1983) zenéjére, melyek közül talán ez a legszebb:
Henry Manchini: Maggie's theme
A
másik a 60-as évekből az a zeneszerző, akiről kevés ember
mondhatja el, hogy hidegen hagyta. Ő Ennio
Morricone
aki – nyugodtan mondhatom – teljességgel egyedülálló érzékkel
bírt ahhoz hogy maga a filmzene vigye a hátán a filmet. Gondoljunk
csak a Jó
a rossz és a csúf
(1966) hátborzongatóan sejtelmes zenéjére, vagy a Volt
egyszer egy vadnyugat
(1968) szájharmonikás, fütyülős hangzására, lehet ezt
elfeledni valaha is?Először a Pár dollárral többért címzenéjét
(1965) sikerült magnóra rögzítenem.
De
számtalan más örökzöld dallam is fűződik az ő nevéhez,
például A
profi (1981)
zenéje és a Marco
Polo
(1982) c. filmsorozaté. Ez utóbbi csodálatos dallamaitól ma is
kiráz a hideg, képes olyan mély szinten megérinteni a lélek
rezdüléseit, mint semmi más.
Komolyzenei filmzenék, klasszikus filmzeneszerzők
Ha a legsikeresebb filmzeneszerzőket nézzük, akkor a
díjakat tekintve talán a legsikeresebb John
Williams
aki számos Spielberg film zenéjét, és a Csillagok
háborúja
(1977) főzenéjét szerezte, de nekem jobban tetszettek Jerry
Goldsmith
filmzenéi. Azt hiszem először a Szörnyecskék
2.
(1989) zenéjével kapcsolatban figyeltem fel rá, de aztán
rájöttem, hogy számos általam ismert film zenéjét szerezte,
mint például a Nyolcadik
utas a halál,
Star
Trek
filmek, A
múmia,
és a Rambo
filmek zenéje az, ami emlékezetes lehet. Vele egy teljes cikkben foglalkozom itt: Jerry
Goldsmith filmzenék
Majd
jött Basil Poledouris, aki a
Conan a barbár (1982) és
folytatásának fenomenális zenekari aláfestésével igazán
elevenné tette e filmeket. E hangok hallatán hatalmas izmok és
brutális barbárok képe lebeg ma is a szemeim előtt. Ő szerezte a
Kék lagúna (1980) és
folytatásának filmzenéjét is.
Az
1984-es kalandfilm, a Sheena
a dzsungel királynője
kísérőzenéje
szintén csodálatos.
Róla szintén egy teljes cikket írtam: Basil Poledouris életrajz, filmzenék
Meg
kell még említenem Maurice
Jarre -t,
akinek a zenéjét először a Napgyerekek
(Solarbabies 1986)-ben hallottam, majd A
kis szemtanú (1985) filmzenéjére figyeltem fel, ez nálam totálisan ütött.
Ez a zene egyben ambient filmzene is, nagyon mély, ellazult állapotba
tudja vinni az embert.
Főbb kedvenceim a komolyzenei aláfestésű filmzenékből:
Ennio Morricone – For A Few Dollars More (Pár dollárral többért) 1965
Ennio Morricone – The God The Bad And The Ugly (A jó a rossz és a csúf)1966
Ennio Morricone – Farewell to Cheyenne (Volt egyszer egy vadnyugat -ból) 1968
Henry Manchini – Love Themes From Romeo And Juliet (Rómeó és Júlia) 1969
Jerry Goldsmith – Face Hugger (Nyolcadik utas a halál-ból) 1979
Ennio Morricone – Chi Mai (A profi-ból) 1981
Basil Poledouris – Riddle Of Steel (Conan a barbár-ból) 1982
Ennio Morricone – Marco Polo 1982
Henry Manchini – Maggie’s Theme/ Beach Walk (Tövismadarak-ból) 1983
Basil Poledouris – Conan The Destroyer (Conan a pusztító) 1984
Richard Hartley – Sheena’s Theme (Sheena, a dzsungel királynője) 1984
Jerry Goldsmith – Rambo 2. 1985
Maurice Jarre – Witness (A kis szemtanú) 1985
Jerry Goldsmith – Gremlins Part 2. End Title (Szörnyecskék 2.) 1989
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
Nekem nagyon hiányzik a listádról Vladimir Cosma (Les Comperes, stb)
VálaszTörlésHát igen, sokminden lehetne, azonban itt a saját kedvenceimet írtam le (nem mindet).
VálaszTörlésEgyébként az általad említett zene egy Pierre Richard - Gérard Depardieu film zenéje, szerintem is jó kis zene.
Rómeo és Julia (1969-F.Zeffirelli), zenéje: Nino Rota
VálaszTörlésKöszönöm az információt, valóban magában a filmben hallható
Törlésverzió Nino Rota nevéhez fűződik (1968), Mancini változata
egy évvel később jelent meg.
SziaIKérdeznék..Nem tudnád megmondani véletlenül,hogy a Vatel című filmben a vadászat alatt milyen zenét fújnak a kürtösök?
VálaszTörlésNem ismerem ezt a filmet, de biztos vagyok benne, hogy utána tudsz nézni az interneten.
TörlésKöszönöm:-)De már megpróbáltam,mielőtt hozzád fordultam:-)Segíthetnél.
TörlésA film soundtrack listája sok helyen megtalálható. Ez alapján kellene keresned olyan helyet, ahol bele lehet hallgatni. Ahhoz, hogy tudjam miről van szó, meg kellene néznem az egész filmet, és a zenei anyagot is végighallgatni, de egyik sincs meg. Tudom, hogy nem könnyű, de így, hogy számomra is ismeretlen, nekem sem egyszerűbb. Bízom benne, hogy megtalálod, amit keresel!
TörlésKöszönöm,ez már mind megvolt...nincs a listában:)Azért még egyszer köszi!
Törlés