Michiel van der Kuy zenék, biográfia, zenei munkásság
Michiel van der Kuy zenék, biográfia
Michiel van der Kuy holland zenei producer, komponista 1962 július 10-én született, másik (felvett) neve Denzil Slemming. Kezdetben klasszikus zenét tanult, zongorán, és egészen zongora tanítói minősítésig vitte.
A 80-as években a Laserdance együttesben végzett munkája korszakalkotó lett, majd számtalan zenei formáció és előadó producere, illetve zeneszerzője lett, különböző tánczenei stílusokban. Számos zenéjéről, illetve projektjéről írtam már a Régi Új Zenék blogjában, így ideje volt, hogy külön is írjak róla összefoglalót. Hirtelenjében nem is tudom összeszámolni, hány zeneszám van meg nekem, melyhez az ő neve fűződik, de több százról van szó, melyek közül számos nagy kedvenc.
A Laserdance együttes története
A Laserdance együttes talán a spacesynth történetének legsikeresebb formációja volt. Több cikkben írtam róluk, kezdve a Spacesynth – 1.A hőskorszak cíművel.
1983 januárjában találkozott Erik van Vliet –tel. Akkoriban utóbbi Fonny de Wulf belga producerrel együttműködve dolgozott a Laserdance című kislemezen. Az addig zongorán ügyeskedő Michiel új társa segítségével kitanulta a szintetizátorok, s más stúdióhangszerek kezelésének csínját-bínját. A Goody’s Return már az ő szerzeménye volt és a másik kislemezzel együtt 1984-ben jelentek meg. Ezek az alkotások ismertté tették a Laserdance együttes nevét Európában.
Innentől kezdve Erik és Michiel szoros együttműködést folytatott, s a gyakorlatban Erik döntött a hangzás felől, Michiel pedig a szintetizátorokkal komponálta a zenéket. 1986-ban jelent meg a Humanoid Invasion kislemez, amelyen Ruud van Es is közreműködött. Az 1987-es Fear (Remix) / Battle Cry (Remix) kislemez megkomponálásában Rob van Eijk is részt vett. Ugyanezen évben jelent meg addigi legnagyobb dobásuk, a Future Generation, amely Michiel kedvence volt, mellesleg én is ezt szerettem a legjobban. Több, mint 150 ezer példányban kelt el, de a Power Run kislemez is abban az évben született.
A 80-as évek második felében sorra készültek a Laserdance lemezek. A Shotgun (1988), vagy a Cosmo Tron (1989) is sikeresek voltak, de a megamix lemezek és az Around The Planet (1988) album is jól fogyott. Az 1989-es Discovery Trip album esetében azonban Michiel más zenei projektjei miatt már többen működtek közre (Huib Schippers, Edwin van der Laag), így a lemez hangzása sokrétűbb lett az előzőeknél. Ez nálam sem volt akkora durranás (bár nem rossz), de látszik, hogy itt kevés zeneszám fűződik Michiel nevéhez, ráadásul más stúdiókban is készültek. Hozzá kell tenni, hogy akkoriban már a 80-as évek népszerű stílusai, mint például az italo disco leszálló ágban voltak, de a szintipop is túl volt a fénykorán.
A Michiel van der Kuy zenei munkásság és a Laserdance története szorosan összefonódik. Több remix lemez mellett, 1990-ben kiadták a Changing Times albumot, amelyen már két lassabb tempójú muzsika is jelen volt. Az 1991-es Ambiente pedig egy igazi space ambient album, amely utat nyitott a lassú spacesynth zenék számára. Az 1992-es Technological Mind ismét gyorsabb tempójú, s kissé más hangzású, bár nem techno egyes vélemények ellenére. (Ld.: Spacesynth 2. – Lassú hanyatlás)
Laserdance zenék, lemezek a 90-es, 2000-es, 2010-es évek
A ’93-as Hypermagic jó kis lemez lett, különösen a címadó dal tetszett. Ez is sikeres volt, az egy évvel későbbi Fire on Earth – amelyben ismét vannak lassabb zenék – igényesebb, sokrétűbb lett. 1995-ben a The guardian of forever album hangzásában több dance és techno elem jelent meg, s ez eléggé megosztotta a Laserdance rajongóinak táborát. Ennek eredményeképp, s mivel később Erik lemezkiadója csődbe jutott, ráadásul Michiellel összekülönböztek, a Laserdance formáció 5 évre eltűnt a színről. Érdekes módon maga a spacesynth műfaj is a mélypontjára került ebben az időszakban.
2000-ben Erik van Vliet már Julius Wijnmalen-nel készítette el a Strikes Back –ot. A 2000-es években a spacesynth újravirágzását élte, s az évtized vége felé Erik és Michiel is kibékült. De csak 2014-ben jelent meg egy újabb Laserdance dal, a Moon Machine, a ZYX Italo Disco Spacesynth Collection válogatáslemezén.
2016-ban, nagy örömömre ismét megjelent egy új Laserdance album, a Force of Order. Ebben több, a Future Generation –ből ismert zenét is hallhatunk új hangszerelésben, összességében nem rossz összeállítás.
2
évvel a Laserdance „újjászületése” után, 2018
szeptemberében Erik van Vliet és Michiel van der Kuy újabb
albummal örvendeztette meg a rajongókat. A Trance Space Express 10
új spacesynth zeneszámot tartalmaz. A lemez követi a
hagyományokat, ugyanakkor az előző albumhoz képest kevésbé
ragaszkodik a régi dallamokhoz, új színt hozott magával.
2021-ben a The Ultimate Fan Box nevű kiadvány több Laserdance lemez együtteseként került kiadásra.
Michiel van der Kuy zenék, és a Koto formáció
Ezzel kapcsolatban mindenképpen olvasd el a Koto együttes című cikkemet! Az eredeti Koto együttes névhasználati jogai 1989-ben átkerültek a német ZYX kidóhoz, akik felhívták Michiel van der Kuyt, hogy lenne e kedve a Koto néven zenéket készíteni.
1993-ig 4 Koto kislemezt és 4 albumot (Masterpieces 1989, Koto Plays Synthesizer World Hits 1990, From The Dawn Of Time 1992, ...Plays Science-Fiction Movie Themes 1993) készített el. Ezek már a spacesynth stílusában készültek, sőt a From The Dawn Of Time – amely nagy kedvencem – erősen electro –ba hajló hangzású. Ezzel kapcsolatban olvasd el, a már említett Spacesynth 2. című cikkemet is, ahol részletesen bemutattam ezeket a lemezeket, s a velük kapcsolatos élményeimet.
A Proxyon együttes
A
Proxyon
–nak 1987 és 1991 között több kislemeze jelent meg, melyek
közül a Space Travellers
(azaz Űrutazók, 1988) által szerettem meg a zenéjüket. A Proxyon
együttes esetében Michiel van Eijk,
Rob van Eijk
voltak Michiel van der Kuy társai. 1989-ben a
Proxyon
és 1990-ben a The Interplanetery
Mission című albumokkal
jelentkeztek.
A Proxyon harmadik albuma 1993 -ban, a The Return of Tarah, kissé más stílusban és már a Jay Vee nevű producer által kerültek forgalomba. A 2017 -es Stormtrooper régebbi zeneszámok egyvelege.
A Proxyon harmadik albuma 1993 -ban, a The Return of Tarah, kissé más stílusban és már a Jay Vee nevű producer által kerültek forgalomba. A 2017 -es Stormtrooper régebbi zeneszámok egyvelege.
Egyéb Michiel van der Kuy spacesynth zenék és zenei formációk
A
Rygar a Star Tracks
(1988) és a Spaceraiders
(1989) című kislemezekkel szerzett hírnevet, de 2001-ben és
2012-ben egész albumok jelentek meg a név alatt. 2018 -ban a The Mind of the Universe kislemez jelent meg, majd 2020-ban a Sonorous album.
A
Kozmoz egy egylemezes Laserdance hangzás utánzat 1988-ból.
Az
Area 51 esetében Rob van Eijk –kel közreműködve
készült el 2004-ben és 2005-ben egy-egy album.
A
Movie Themes album esetén,
1999-ben saját nevével adta ki a filmzenékből készült
spacesynth feldolgozásokat.
Michiel van der Kuy biográfia - hi nrg formációk a 80-as évek második felétől
Érdemes
elolvasnod az Electrodisco
cikkemet, ahol számos zenéről írtam, amelyek ide tartoznak.
Michiel van der Kuy egy csomó zenét alkotott egy-két lemezes
formációneveken, amelyekben már volt vokál. Mindmáig imádom
ezeket a különleges diszkózenéket, ezekben keveredik a hi nrg zenei stílus,
a spacesynth, a 80-as évek második felének disco, vagy az electro műfaja.
Ilyen formációk voltak a
Perestroika Power, Power Machine, vagy az Attack.
Majd 1988-tól jöttek olyan előadók, minta Sauvage, Gina,
vagy Claudia T. Érdekesség, hogy a Sauvage 1988-as
Do You Want Me ? dalában
Michiel hangja is hallható, mivel a lemez befejezésekor az énekes
beteg volt, a női énekes pedig Claudia T.
Claudia
T. zenéi nagy kedvenceim, különösen a Dance
With Me (1988), amely nálam mindent vitt, s
Michielnek is kedvence volt. Az 1991-es Watch
me című albumon ilyen jellegű zenéket adott ki,
amelyen az említettek mellett Diana Lewis, Conny Porche,
Jessica Lawrens, és Alisha Baker is szerepel.
Az L.A. Style együttes története
Az
L.A Style formációt
Maxx Mondino
–val közösen hozták létre, és a 90-es évek elejének techno hullámának felejthetetlen projektje voltak. A
James Brown Is Dead
című techno sláger volt az első ilyen muzsika, amely a Billboard
Hot 100-ba is bekerült. Az óriási példányszámban elkelt, és
aranylemezzé váló alkotás Hollandiában a lista élére került,
s számos országban ért el előkelő helyezést.
Az
L.A Style –nak több állatian jó techno zenéje is volt,
mint például a Balloony
és az I’m
Raving 1992-ből. Később még néhány eurodance jellegű
kislemezük is felbukkant, majd 1995-ben véget ért a projekt.
Michiel van Der Kuy zenék - egyéb zenei munkássága, stúdió formációk
Michiel
90-es években számos saját és másokkal közös stúdióformációt
hozott létre, és más előadók menedzselésével volt elfoglalva.
Az évtized elején sok techno formáció létrehozásában működött
közre, mint például Emphasis, Mike Loucas, The
Curse, The Manipulator, Castro, köztük néhány
hardcore jellegű, mint a Jesus On Speed, a The Falcon, a Bang
Crosby. Majd egy-két eurodance projekt is volt, 4 Explore,
Glow, s az évtized második felében számos trance formáció,
mint például Forcefield, Blitz, Lovechild,
Harlow, Denzil & Dwayne.
A
90-es évtized végén az Alice DeeJay nevű projekt
munkájában is részt vett.Exkluzív rajongói fotó Michiel van der Kuy -ról 2017-ből |
Egy
magyar rajongó üzenete:
„Sok rajongó bolyong a világban azt hivén hogy egyedül van... sokáig én magam se tudtam, hogy az a rengeteg zene amit szeretek egy ugyanazon műhelyből származik. És még most is vannak ismeretlen művek.”
Michiel
van der Kuy (magyar) rajongói klub: MvdKFan Club Facebook
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nincsenek megjegyzések: