2012. március 30., péntek

TECHNO ZENÉK 2. – A TECHNO ZENE KEZDETEI (1988-1990)

Techno zene kezdetei
 techno zene kialakulása 1990


     Ezen cikksorozatban tisztán a techno zenékkel kívánok foglalkozni, ezért az acid techno, a technodance, a breakbeat-techno, az és a keverékzenék, mint pl. electro-techno,  techno-house, vagy techno-trance külön cikkben kerülnek kifejtésre. A kemény techno –t szintén külön tárgyalom, ezért itt az alapsorozatból több ismert zeneszám hiányozni fog.


A TECHNO ZENÉK ELŐZMÉNYEI



     Techno zenéről nagyjából 1990 óta beszélhetünk, azonban az eredete a nyolcvanas évek második felére, Detroitba vezethető vissza. A house mellett kezdett kialakulni, általában 4/4-es lábdob (Roland TR-808 / TR-909) és szintetizátorok használatával. Később a számítógépes technológiák egyre inkább előtérbe kerültek az alkotásoknál. Fokozatos kialakulásában nagy szerepet játszottak a különböző afro-amerikai zenei stílusok és a szintetizátoron alapuló zenék, mint az electro és a synthpop.
      A techno zenék abban különböztek a régebbi elektronikus stílusoktól, hogy az ütem erősebb volt, a zene gyorsabb és a hangzás keményebb, vagyis egyértelműen a táncparkettet célozta meg. Énekhang eleinte egyáltalán nem, majd később is csak ritkán fordult elő ezekben a felvételekben. A techno szót a stílus leírására Juan Atkins használta először 1988-ban, majd az ugyanezen évben megjelenő Techno! The New Dance Sound Of Detroit c. albumon tűnt fel. Ez utóbbi lemezen hallható zene még kevésbé kemény és lassabb is mint a későbbi techno zenék és néhány house jellegű zeneszám is található rajta. 


 techno album 1988
Az említett korai techno jellegű album 1988-ból
 

A TECHNO ZENE KIALAKULÁSA



     Érdekes módon annak ellenére, hogy az USA-ban fejlődött ki, a techno zene alapjait visszavezethetjük Európába, ahol a Kraftwerk és a Depeche Mode zenéiben fellelhetjük már a stílus jegyeit. És miután Detroitban kialakult, újra Európába érkezett és ott ért el népszerűsége csúcsára.


     Az 1988-89 –ben Belgiumból elterjedt new beat hangzás egyes darabjai már keveredtek a techno-val. A másik oldalról pedig az industrial-t és EBM-et játszó együttesek az évtized végére szintén alkalmazták a hangzást egyes zenéikben. Juan (Atkins) 1988-as Techno Music és a Mysterious Art 1989-es Carma - Omen II c. zeneszáma pedig a synthpop és a techno keveréke. A HumanoidStakker esetében pedig az acid house keveredik a techno-val. Így elmondható, hogy a stílus más stílusokkal párhuzamosan, illetve közvetítésével fokozatosan épült be a zenei kínálatba. Míg a kilencvenes évek kezdetére Amerikában lanyhult az érdeklődés a műfaj iránt, addig Európában Angliában, valamint Belgiumban és Hollandiában új táptalajra lelt, azonban a legnagyobb tábort Németországban tudhatta magáénak.


TECHNO ZENÉK 1990-BŐL




     1990-ben az F. Zafret által Olaszországban létrehozott formáció, az Atahualpa bukkant fel. Zenéjükben sikeresen ötvözték a Dél-Amerika-i pánsípot a szintetizátorral, s ezáltal jellegzetes „Andok-i techno” zenét varázsoltak. Ultimo Imperio című felvételük az olasz lista 3. helyéig emelkedett. A másik olasz előadó a Maurizio Pavesi producer és DJ által létrekeltett Bit-Max volt, amely a Dig-it című kislemezzel kezdte el pályafutását. A harmadik említésre méltó olasz techno előadó a Grey Area volt, amely Action c. lemezével mutatkozott be.


 


     Németországban a Klangwerk (Die Cybernauten) az Interactive (No Control), és a Recall IV (Kontrast) érkezett. Az industrialt és EBM-et játszó Bigod 20 pedig 1990-től egyre több számában alkalmazta a techno stílusjegyeit. Különösen az On The Run c. dal techno remixeiben, valamint a The Bog esetében, amely nemzetközileg is népszerű lett a táncklubokban.
     A holland Quadrophonia azonos című kislemeze 1990-ben jelent meg először és a következő évben a brit lista 14. helyét érte el.
     Belgiumból a Liaisons D a new beat zenék irányából lépett a techno felé.
   Amerikában a Voodoo Child (Moby bújik meg a név mögött) azonos című kislemezével döngetett 1990-ben.
     Ebben az évben már egyre inkább önálló stílusként futott a techno, azonban a house, new beat, EBM és az industrial hatása még érezhető volt. Lassanként kezdett szélesedni és később megjelent a breakbeat, és keményedni is aminek eredményeképp egy másik ág, a hardcore is megjelent. Azonban az igazi események csak a következő évben következtek, amikor a techno zenék egyre nagyobb ismertségre tettek szert a világon, s ezáltal több együttes alakult, amelyek később a műfaj jeles képviselői lettek.


Néhány kezdeti techno zene más stílusokkal:


HUMANOID    Stakker    1988        acid house - techno
JUAN    Techno music    1988        synthpop - techno
MYSTERIOUS ART    Carma - Omen II    1989        synthpop - techno
KLANGWERK    "Wollt ihr"    1989        new beat – techno
LIAISONS D          Heart beat    1989    new beat, techno
NEW SCENE    Out of control    1989        new beat - techno
RHYTHM DEVICE    Acid rock    1989        new beat - techno


Tisztán techno zenék 1990:


FORCE LEGATO    System    1989
808 STATE    Cubik    1990
ATAHUALPA    La furia y el condor    1990
ATAHUALPA    Ultimo imperio    1990
BIGOD 20    On the run (turbo techno dub)    1990
BIGOD 20    On the run (turbo techno mix)    1990
BIT-MAX    Dig-it    1990
CYBERSONIK    Technarchy    1990
D-SHAKE    Technotrance    1990
GREY AREA    Action    1990
INTERACTIVE    No control (razor-mix)    1990
KLANGWERK    Die kybernauten    1990
LFO        LFO    1990
LIAISONS D    ¡ Por la patria !     1990
QUADROPHONIA    Quadrophonia    1990
R.F.T.R.    Extrasyn    1990
RECALL IV    Contrast        1990
SPECTRUM    Brazil    1990
THE TIME FREQUENCY    Maximum intensity    1990
VOODOO CHILD    Voodoo child    1990
 

 Ha tetszett, nyomj egy lájkot, vagy G+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése