Dubstep zene jellemzői, kialakulása, fejlődése, előadók
Dubstep zene? Az meg mi a szösz?
Dubstep
zenék? Évekkel ezelőtt azt sem tudtam, eszik e vagy isszák. Persze
jelen volt már, de csak úgy a háttérben, nem volt felkapott. A
2010-es évekre - a synthwawe -hez hasonlóan - egyre inkább előtérbe került és hazánkban is
gyarapodtak a rajongói. Sokan csak akkor kapták fel a fejüket
amikor el kezdett terjedni egy vicces kép, amin egy földönkívüli
ezt mondja: „Jeleket küldünk nekik, ezek meg elnevezik dubstepnek
és táncolnak rá.”
Ezen
nem is csodálkozom, hiszen aki először hallja a dubstep zenét,
annak valóban olyan érzése lehet, mintha értelmetlen jelek és
hangok egyvelege zúdulna rá.
Dubstep zene jellemzői, meghatározása
Általában
instrumentális, rideg hangzású, lendületes, de ritkás ritmusú,
szubbasszusokkal tűzdelt zene, dub-os visszhangokkal. A sebessége
leginkább 138-142 bpm. Az eredeti dubstep zenében megfigyelhető
volt a tribal zenék és a drum and bass hatása. A
mély szubbasszusok, lassú breakbeatek mellett töredezett
énekhangok és ismétlődő szintetizátormotívumok voltak.
Később
a torz, reszelős hangok mellett a dobok is gyorsultak és időnként
dallamos hangok szólnak meg.
A dubstep zenék kialakulása
A
gyökerek a 90-es évek végére nyúlnak vissza, Angliába,
közelebbről Dél-London területére. 1999 táján a brit szigeten
honos uk
garage
producerei új hangzással kezdtek kísérletezni. A lazább és
vidámabb hangzású garage hangzást komorabb minimalista,
technokrata zenére formálták.
Az
eredeti zenén még megfigyelhetők a drum and
bass, a dub, a 2-step
és a grime gyökerek is. A
dubstep kifejezést 2002-ben kezdték el használni a stílusra.
A dubstep zene fejlődése
A
korai dubstep zene Angliában honosodott meg és alakult ki. Női
vagy férfi vokálhangok is fel-feltünedeztek egy-egy darabban.
2003-tól valamelyest új irányt vett a dubstep – főleg DJ
Hatcha és Digital Mystikz jóvoltából – a reggae stílus duplate felé.
Egy
2004-ben megjelenő válogatáslemez amelyen szerepelt dubstep, egyre
inkább felhívta a figyelmet a stílusra. Ebben az időben a grime
és a dubstep szinte kéz a kézben haladt egymás mellett. A zene
lassanként kezdett az underground jellegéből kinőni és a média,
valamint internetes fórumok segítségével szélesebb körben is
ismertté válni.
2006-ban
Burial albumának megjelenése és Az ember gyermeke
című film jóvoltából – amelyben hallható a dubstep zene –
már az egész világon kezdett ismertté válni. Az amerikai
klubokban is megjelent a zene, sőt Japánban is „felfedezték”.
Techno előadók és producerek is elkezdték használni
alkotásaikban ezt a fajta hangzásvilágot.
2007-ben
Benga & Coki számának a Night-nak
sikere tovább fokozta a műfaj iránti keresletet. 2008-tól a nők
is egyre nagyobb szerephez jutottak. 2009-től a videomegosztó
oldalak jóvoltából, az internet segítségével a dubstep zene
minden addiginál nagyobb tömegek érdeklődését keltette fel.
Más
popzenékben is feltűnt alapként, illetve sok zeneszám használta a
dubstep stílusjegyeit. 2010-ben és 2011-ben a dubstep zenék közül egyre több zeneszám
járt be sikeres utat a slágerlistákon, főleg a Nagy Britanniában.
Míg
régebben a klubok voltak a fő helyszínek, most már a szabadtéri
rendezvények is előtérbe kerültek, ami jelezte a dubstep széles
körben való elfogadását.
Dubstep zenék Amerikában – A brostep
2011-ben
a Skrillex által képviselt brostep
révén a stílus sikereket ért el Amerikában. A hagyományos
szubbasszusokra épülő dubstephez képest a brostep az elektronikus
basszusok mellett effekteken, vagy néha emberhangokon (legtöbbször
gyermek vagy női hang) alapuló dallamokat is alkalmaz. A torz
ritmusokat és beugró basszusokat felvezetések előzik meg, a dobok
nagyjából középtempón „keményednek”.
Itt
már nem a popzenében jelenik meg a dubstep, hanem önállóan,
tisztán elektronikus zeneként létezik, amely tánczeneként is
megállja a helyét.
Skrillex
nagyban köszönheti népszerűségét az internetnek is, amely
kezdetben sok rajongóval megismertette a zenéjét. A brostep már
eltávolodott az eredeti, kezdeti londoni dubstep-től, észrevehető
benne a későbbi electro zenei stílus hatása. A
„Skrillex féle” zenében több elektronikus zenei stílus
behatása megfigyelhető és jellemző a hangok egyfajta humoros
becsendülése. A brostep-et sokan nem is a dubstep
továbbfejlődésének, hanem egy újfajta kevert stílusnak
tekintik. Megfigyelhető, hogy a popzenében alkalmazott dubstepnek
és a Skrillex féle brostep-nek más a közönsége.
Továbbá
míg a klasszikus dubstep inkább egy jó hangszerelés segítségével,
vagy a rajongóknak „jön át”, addig a brostep olyan jellegű,
hogy akár egyedül hallgatva, erősítők nélkül, még egy
fülhallgatón át is hat.
Dubstep előadók – néhány előadó bemutatása
A
már említett Digital
Mystikz az egyik
korai dél londoni duó, amely sikereket ért el különböző
listákon, eleinte Mala
and Coki néven
ismerték őket.
A
londoni Benga-ra már 15 éves korában felfigyelt Hatcha,
majd a művei több válogatáson megjelentek.
A
szintén angol producer Skream nagyon aktív, sorban gyártotta
lemezeit a 2000-es években.
A
nyugat londoni Caspa 2004-ben saját kiadót indított, amely
főleg grime és dubstep zenéket adott ki. 2009-es albuma
jellegzetes címet visel, ami magyarra fordítva annyit tesz:
„Mindenki beszél róla, de senki sem hallgatja!”
A
már említett, dél londoni Burial azonos nevű albumával a
kritikusok elismerését is kivívta. Zenéi ambient, house, és uk garage elemeket is
tartalmaznak. Sikerei ellenére évekig a háttérben maradt.
A
Magnetic Man-t Benga, Artwork és Stream alakította 2007-ben.
Igazán kiugró sikert 2010-ben az I need
air című dallal értek el, amely tizedik lett a brit
kislemez listán. Ők a klasszikus dubstep alapokból kiindulva
tágították ki a stílusukat az aktuálisan divatos kiegészítő
hangszerek alkalmazásával, így valami egészen érdekes jött ki
belőle.
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nagyon.nagyon sajnálom, hogy ez a zenei stílus teljesen beleépült és szinte teljesen átvette a helyét a többi műfajnak!
VálaszTörlésMiért kell elkorcsosítani ezzel minden más TRANCE, TECNO, RAVE stb zenei műfajt???
Sajnos nem csak itt Magyarországon, de a nagy Világba is, a legismertebb Dj-k is bele keverték ezt a DUBSTEP vagy BROSTEP zenei stílust a zenéikbe és a régi megszokott számaikat is így játsszák ma már!!
Hogy lehet egy olyan rendezvényt mint a MAY-DAY-t elkorcsosítani ezzel a műfajjal???
Hála Isten az én koromba még tudtak igazi, pörgős, bulizós TECNO, TRANCE, RAVE stb zenéket játszani az ilyen rendezvényeken!