Dubstep zene jellemzői, kialakulása, fejlődése, előadók

Dubstep zene

Dubstep zene jellemzői, kialakulása, fejlődése, előadók



Dubstep zene? Az meg mi a szösz?



Dubstep zenék? Évekkel ezelőtt azt sem tudtam, eszik e vagy isszák. Persze jelen volt már, de csak úgy a háttérben, nem volt felkapott. A 2010-es évekre - a synthwawe -hez hasonlóan - egyre inkább előtérbe került és hazánkban is gyarapodtak a rajongói. Sokan csak akkor kapták fel a fejüket amikor el kezdett terjedni egy vicces kép, amin egy földönkívüli ezt mondja: „Jeleket küldünk nekik, ezek meg elnevezik dubstepnek és táncolnak rá.”


Ezen nem is csodálkozom, hiszen aki először hallja a dubstep zenét, annak valóban olyan érzése lehet, mintha értelmetlen jelek és hangok egyvelege zúdulna rá.



Dubstep zene jellemzői, meghatározása


Általában instrumentális, rideg hangzású, lendületes, de ritkás ritmusú, szubbasszusokkal tűzdelt zene, dub-os visszhangokkal. A sebessége leginkább 138-142 bpm. Az eredeti dubstep zenében megfigyelhető volt a tribal zenék és a drum and bass hatása. A mély szubbasszusok, lassú breakbeatek mellett töredezett énekhangok és ismétlődő szintetizátormotívumok voltak.

Később a torz, reszelős hangok mellett a dobok is gyorsultak és időnként dallamos hangok szólnak meg.



A dubstep zenék kialakulása


A gyökerek a 90-es évek végére nyúlnak vissza, Angliába, közelebbről Dél-London területére. 1999 táján a brit szigeten honos uk garage producerei új hangzással kezdtek kísérletezni. A lazább és vidámabb hangzású garage hangzást komorabb minimalista, technokrata zenére formálták.

Az eredeti zenén még megfigyelhetők a drum and bass, a dub, a 2-step és a grime gyökerek is. A dubstep kifejezést 2002-ben kezdték el használni a stílusra.



A dubstep zene fejlődése



A korai dubstep zene Angliában honosodott meg és alakult ki. Női vagy férfi vokálhangok is fel-feltünedeztek egy-egy darabban. 2003-tól valamelyest új irányt vett a dubstep – főleg DJ Hatcha és Digital Mystikz jóvoltából – a reggae stílus duplate felé.

Egy 2004-ben megjelenő válogatáslemez amelyen szerepelt dubstep, egyre inkább felhívta a figyelmet a stílusra. Ebben az időben a grime és a dubstep szinte kéz a kézben haladt egymás mellett. A zene lassanként kezdett az underground jellegéből kinőni és a média, valamint internetes fórumok segítségével szélesebb körben is ismertté válni.


2006-ban Burial albumának megjelenése és Az ember gyermeke című film jóvoltából – amelyben hallható a dubstep zene – már az egész világon kezdett ismertté válni. Az amerikai klubokban is megjelent a zene, sőt Japánban is „felfedezték”. Techno előadók és producerek is elkezdték használni alkotásaikban ezt a fajta hangzásvilágot.

2007-ben Benga & Coki számának a Night-nak sikere tovább fokozta a műfaj iránti keresletet. 2008-tól a nők is egyre nagyobb szerephez jutottak. 2009-től a videomegosztó oldalak jóvoltából, az internet segítségével a dubstep zene minden addiginál nagyobb tömegek érdeklődését keltette fel.


 

Más popzenékben is feltűnt alapként, illetve sok zeneszám használta a dubstep stílusjegyeit. 2010-ben és 2011-ben a dubstep zenék közül egyre több zeneszám járt be sikeres utat a slágerlistákon, főleg a Nagy Britanniában.

Míg régebben a klubok voltak a fő helyszínek, most már a szabadtéri rendezvények is előtérbe kerültek, ami jelezte a dubstep széles körben való elfogadását.



Dubstep zenék Amerikában – A brostep


2011-ben a Skrillex által képviselt brostep révén a stílus sikereket ért el Amerikában. A hagyományos szubbasszusokra épülő dubstephez képest a brostep az elektronikus basszusok mellett effekteken, vagy néha emberhangokon (legtöbbször gyermek vagy női hang) alapuló dallamokat is alkalmaz. A torz ritmusokat és beugró basszusokat felvezetések előzik meg, a dobok nagyjából középtempón „keményednek”.

Itt már nem a popzenében jelenik meg a dubstep, hanem önállóan, tisztán elektronikus zeneként létezik, amely tánczeneként is megállja a helyét.

Skrillex nagyban köszönheti népszerűségét az internetnek is, amely kezdetben sok rajongóval megismertette a zenéjét. A brostep már eltávolodott az eredeti, kezdeti londoni dubstep-től, észrevehető benne a későbbi electro zenei stílus hatása. A „Skrillex féle” zenében több elektronikus zenei stílus behatása megfigyelhető és jellemző a hangok egyfajta humoros becsendülése. A brostep-et sokan nem is a dubstep továbbfejlődésének, hanem egy újfajta kevert stílusnak tekintik. Megfigyelhető, hogy a popzenében alkalmazott dubstepnek és a Skrillex féle brostep-nek más a közönsége.

Továbbá míg a klasszikus dubstep inkább egy jó hangszerelés segítségével, vagy a rajongóknak „jön át”, addig a brostep olyan jellegű, hogy akár egyedül hallgatva, erősítők nélkül, még egy fülhallgatón át is hat.


 



Dubstep előadók – néhány előadó bemutatása



A már említett Digital Mystikz az egyik korai dél londoni duó, amely sikereket ért el különböző listákon, eleinte Mala and Coki néven ismerték őket.
A londoni Benga-ra már 15 éves korában felfigyelt Hatcha, majd a művei több válogatáson megjelentek.
A szintén angol producer Skream nagyon aktív, sorban gyártotta lemezeit a 2000-es években.
A nyugat londoni Caspa 2004-ben saját kiadót indított, amely főleg grime és dubstep zenéket adott ki. 2009-es albuma jellegzetes címet visel, ami magyarra fordítva annyit tesz: „Mindenki beszél róla, de senki sem hallgatja!”
A már említett, dél londoni Burial azonos nevű albumával a kritikusok elismerését is kivívta. Zenéi ambient, house, és uk garage elemeket is tartalmaznak. Sikerei ellenére évekig a háttérben maradt.
A Magnetic Man-t Benga, Artwork és Stream alakította 2007-ben. Igazán kiugró sikert 2010-ben az I need air című dallal értek el, amely tizedik lett a brit kislemez listán. Ők a klasszikus dubstep alapokból kiindulva tágították ki a stílusukat az aktuálisan divatos kiegészítő hangszerek alkalmazásával, így valami egészen érdekes jött ki belőle.



Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!




A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

1 megjegyzés:

  1. Nagyon.nagyon sajnálom, hogy ez a zenei stílus teljesen beleépült és szinte teljesen átvette a helyét a többi műfajnak!
    Miért kell elkorcsosítani ezzel minden más TRANCE, TECNO, RAVE stb zenei műfajt???
    Sajnos nem csak itt Magyarországon, de a nagy Világba is, a legismertebb Dj-k is bele keverték ezt a DUBSTEP vagy BROSTEP zenei stílust a zenéikbe és a régi megszokott számaikat is így játsszák ma már!!
    Hogy lehet egy olyan rendezvényt mint a MAY-DAY-t elkorcsosítani ezzel a műfajjal???
    Hála Isten az én koromba még tudtak igazi, pörgős, bulizós TECNO, TRANCE, RAVE stb zenéket játszani az ilyen rendezvényeken!

    VálaszTörlés

Üzemeltető: Blogger.
ca-pub-3250028034952783