2012. március 16., péntek

DUBSTEP ZENE ? – AZ MEG MI A SZÖSZ ?

Dubstep zene
 dubstep zene




DUBSTEP ZENÉK




Dubstep zenék? Évekkel ezelőtt azt sem tudtam, eszik e vagy isszák.Persze jelen
volt már, de csak úgy a háttérben, nem volt felkapott. A 2010-es évekre egyre in-
kább előtérbe került és hazánkban is gyarapodtak a rajongói. Sokan csak akkor
kapták fel a fejüket amikor el kezdett terjedni egy vicces kép, amin egy földönkí-
vüli ezt mondja: „Jeleket küldünk nekik, ezek meg elnevezik dubstepnek és tán-
colnak rá.”
Ezen nem is csodálkozom, hiszen aki először hallja a dubstep zenét, annak való-
ban olyan érzése lehet, mintha értelmetlen jelek és hangok egyvelege zúdulna rá.



A DUBSTEP ZENE MEGHATÁROZÁSA




Általában instrumentális, rideg hangzású, lendületes, de ritkás ritmusú, szubbasszu-
sokkal tűzdelt zene, dub-os visszhangokkal. A sebessége leginkább 138-142 bpm.
Az eredeti dubstep zenében megfigyelhető volt a tribal és a drum and bass hatása.
A mély szubbasszusok, lassú breakbeatek mellett töredezett énekhangok és ismét-
lődő szintetizátormotívumok voltak.
Később a torz, reszelős hangok mellett a dobok is gyorsultak és időnként dallamos
hangok szólnak meg.


A DUBSTEP ZENE KIALAKULÁSA



A gyökerek a 90-es évek végére nyúlnak vissza, Angliába, közelebbről Dél-London
területére. 1999 táján a brit szigeten honos uk garage producerei új hangzással kezdtek
kísérletezni. A lazább és vidámabb hangzású garage hangzást komorabb minimalista,
technokrata zenére formálták.
Az eredeti zenén még megfigyelhetők a drum and bass, a dub, a 2-step és a grime gyö-
kerek is. A dubstep kifejezést 2002-ben kezdték el használni a stílusra.


A DUBSTEP ZENE FEJLŐDÉSE



A korai dubstep zene Angliában honosodott meg és alakult ki. Női vagy férfi vokál-
hangok is fel-feltünedeztek egy-egy darabban. 2003-tól valamelyest új irányt vett a
dubstep – főleg DJ Hatcha és Digital Mystikz jóvoltából – a reggae stílus
duplate felé.
Egy 2004-ben megjelenő válogatáslemez amelyen szerepelt dubstep, egyre inkább
felhívta a figyelmet a stílusra. Ebben az időben a grime és a dubstep szinte kéz a
kézben haladt egymás mellett. A zene lassanként kezdett az underground jellegéből
kinőni és a média, valamint internetes fórumok segítségével szélesebb körben is is-
mertté válni.


2006-ban Burial albumának megjelenése és Az ember gyermeke című film jóvoltá-
ból – amelyben hallható a dubstep zene – már az egész világon kezdett ismertté válni.
Az amerikai klubokban is megjelent a zene, sőt Japánban is „felfedezték”. Techno
előadók és producerek is elkezdték használni alkotásaikban ezt a fajta hangzásvilá-
got.
2007-ben Benga & Coki számának a Night-nak sikere tovább fokozta a műfaj iránti
keresletet. 2008-tól a nők is egyre nagyobb szerephez jutottak. 2009-től a videomeg-
osztó oldalak jóvoltából, az Internet segítségével a dubstep zene minden addiginál
nagyobb tömegek érdeklődését keltette fel. 


 


Más popzenékben is feltűnt alapként, illetve sok szám használta a dubstep stílusje-
gyeit.2010-ben és 2011-ben egyre több zeneszám járt be sikeres utat a slágerlistákon,
főleg a Nagy Britanniában.
Míg régebben a klubok voltak a fő helyszínek, most már a szabadtéri rendezvények
is előtérbe kerültek, ami jelezte a dubstep széles körben való elfogadását.


DUBSTEP AMERIKÁBAN – A BROSTEP



2011-ben a Skrillex által képviselt brostep révén a stílus sikereket ért el Amerikában.
A hagyományos szubbasszusokra épülő dubstephez képest a brostep az elektronikus
basszusok mellett effekteken, vagy néha emberhangokon (legtöbbször gyermek vagy
női hang) alapuló dallamokat is alkalmaz. A torz ritmusokat és beugró basszusokat
felvezetések előzik meg, a dobok nagyjából középtempón „keményednek”.
Itt már nem a popzenében jelenik meg a dubstep, hanem önállóan, tisztán elektro-
nikus zeneként létezik, amely tánczeneként is megállja a helyét.
Skrillex nagyban köszönheti népszerűségét az Internetnek is, amely kezdetben sok
rajongóval megismertette a zenéjét. A brostep már eltávolodott az eredeti, kezdeti
londoni dubstep-től, észrevehető benne az electro hatása. A „Skrillex féle” zenében
több elektronikus zenei stílus behatása megfigyelhető és jellemző a hangok egyfajta
humoros becsendülése. A brostep-et sokan nem is a dubstep továbbfejlődésének,
hanem egy újfajta kevert stílusnak tekintik. Megfigyelhető, hogy a popzenében al-
kalmazott dubstep-nek és a Skrillex féle brostep-nek más a közönsége.
Továbbá míg a klasszikus dubstep inkább egy jó hangszerelés segítségével, vagy
a rajongóknak „jön át”, addig a brostep olyan jellegű, hogy akár egyedül hallgatva,
erősítők nélkül, még egy fülhallgatón át is hat.


 



NÉHÁNY DUBSTEP ELŐADÓRÓL



A már említett  Digital Mystikz az egyik korai dél londoni duó, amely sikereket ért
el különböző listákon, eleinte Mala and Coki néven ismerték őket.
A londoni Benga-ra már 15 éves korában felfigyelt Hatcha, majd a művei több
válogatáson megjelentek.
A szintén angol producer Skream nagyon aktív, sorban gyártotta lemezeit a 2000-es
években.
A nyugat londoni Caspa 2004-ben saját kiadót indított, amely főleg grime és dubstep
zenéket adott ki.2009-es albuma jellegzetes címet visel, ami magyarra fordítva annyit
tesz: „Mindenki beszél róla, de senki sem hallgatja!”
A már említett, dél londoni Burial azonos nevű albumával a kritikusok elismerését
is kivívta.Zenéi ambient, house, és uk garage elemeket is tartalmaznak. Sikerei elle-
nére évekig a háttérben maradt.
A Magnetic Man-t Benga, Artwork és Stream alakította 2007-ben. Igazán kiugró
sikert 2010-ben az I need air című dallal értek el, amely tizedik lett a brit kislemez
listán. Ők a klasszikus dubstep alapokból kiindulva tágították ki a stílusukat az aktu-
álisan divatos kiegészítő hangszerek alkalmazásával, így valami egészen érdekes
jött ki belőle.


Ha tetszett, nyomj egy lájkot és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!




A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

1 megjegyzés:

  1. Nagyon.nagyon sajnálom, hogy ez a zenei stílus teljesen beleépült és szinte teljesen átvette a helyét a többi műfajnak!
    Miért kell elkorcsosítani ezzel minden más TRANCE, TECNO, RAVE stb zenei műfajt???
    Sajnos nem csak itt Magyarországon, de a nagy Világba is, a legismertebb Dj-k is bele keverték ezt a DUBSTEP vagy BROSTEP zenei stílust a zenéikbe és a régi megszokott számaikat is így játsszák ma már!!
    Hogy lehet egy olyan rendezvényt mint a MAY-DAY-t elkorcsosítani ezzel a műfajjal???
    Hála Isten az én koromba még tudtak igazi, pörgős, bulizós TECNO, TRANCE, RAVE stb zenéket játszani az ilyen rendezvényeken!

    VálaszTörlés