2011. december 29., csütörtök

TÁVOL-KELETI TÉMÁK A 80-AS ÉVEK POPZENÉJÉBEN

Távol-Keleti témák a 80-as évek popzenéjében
 Távol-Keleti témák a 80-as évek popzenéjében


Már régen feltűnt számomra, hogy a nyolcvanas években a popzenei előadók
milyen szívesen nyúltak távolkeleti témákhoz. Számos dal címében megtalálhatóak
ezen országok, vagy városaik nevei, legyen szó Japánról, Kínáról, Koreáról,
vagy akár Hong Kong-ról.
Aneka leghíresebb daláról, a Japanese Boy-ról már ejtettem néhány szót az egyik
diszkózenei cikkben. Anfrando Maiola, azaz művésznevén Koto, a spacesynth
kezdetéről szóló cikkben már bemutatott Stefano Cundari producerkedése alatt,
a Memory Records-nál jelentetett meg az instrumentális italo ághoz tartozó synth-
dance lemezeket. Debütáló kislemeze, a Chinese Revenge (1982) gyorsan befutott
Olaszországban és több mint tízezer példányban kelt el.Ennek a dalnak még volt
egyfajta downtempo jellege, majd a következő lemez, a Japanese War Game (1983)
már valamivel tempósabb lett.


 Koto  Japanese Wargame lemez
  

S most következzék egy hatalmas siker Németországból.1984 januárjában jelent meg
az Alphaville első kislemeze, a Big in Japan. A lemez fogadtatása  messze felülmúlta
a várakozásokat, Európában nagy népszerűséget ért el és világszerte ismertté tette az
együttes nevét.Nemcsak négy európai országban lett top 1, de Venezuelában és az
amerikai tánczenei lemezlistán is.
Még ebben az évben Sandra legelső dala szólóénekesként a Japan ist weit volt, amely
az Alphaville szám feldolgozása. A kislemez enyhén szólva sikertelen lett, mindössze
125 példány kelt el belőle.


A most következő számot gyakran hallottam gyerekkoromban, s ami feltűnt, az az, hogy
komolyzenei bevezetése van. A gyorsan megszerethető One Night in Bangkok c. dalt,
az angol énekes-színész Murray Head adta elő. A zenei anyagot korábbi ABBA tagok
szerezték, a komolyzenei bevezető intro a teljes verzióban van. A dalban keveredik a
a Bangkok-i éjszakai élet és a sakkjáték.Németországban, Svájcban, Ausztráliában és
Dél-Afrikában első helyezett lett, de számos második és harmadik hely mellett a
Billboard-on is harmadik lett. A Thaiföld-i Mass Communications szervezet betiltotta
a számot, mondván, félreérthetik a thai társadalmat és egyben tiszteletlen a buddhiz-
mussal szemben.


  


1985-ben sorra érkeztek az italo disco zenék, keleties címekkel. Lee Marrow témáira
bizonyára sokan emlékeznek még, a Shanghai és a Sayonara is ide tartozik. Max Him
dala, a Japanese girl különösen német és olasz nyelvterületen, valamint Japánban
volt közkedvelt.Brian Ice második lemeze 1986-ban, a Tokyo szintén egy nagyon
jó hangzású zeneszám volt.
A nyolcvanas évek közepének rendkívül népszerű, Ausztriában alakult csapata a
Joy 1985 februárjában jelentette meg első lemezét, a Lost in Hong Kong-ot. Ez
még nem aratott nagy sikert, de arra jó volt, hogy a nevüket felkapja a sajtó. Az
1986-os Japanese Girls ellenben telitalálat volt, európa mellett Ázsiában is hatal-
mas népszerűséget szerzett.Szöulban 20 000 néző előtt énekelték el az alternatív
verziót (Korean girls).


 


Sarah euro-italo diszkó száma a Tokio Town szintén menő volt Ázsiában ezen
évben, különösen a manilai klubokban.
1988-ban a magyar Csepregi Éva és a szintén magyar, de Németországban élő
Dschinghis Khan tag, Leslie Mandoki Szöulba utazott és elénekelték a Korea
című dalt. Ez egy kiváló felvétel lett, nagyszerűen illeszkedett az évtized legre-
mekebb dalainak sorába. Eredetileg ama szándékkal készült, hogy az olimpia
zenéje legyen, a szervezők mégis egy helyi együttes által előadott szám mellett
döntöttek, amelyet mellesleg Giorgio Moroder alkotott.
Két Mozzart dal is származik ebből az évből amelyek kínai témájúak, az In China
és a Jasmin China Girl.Utóbbit valaha a Danubius rádióról rögzítettem, Kajárik
Andrea műsorvezető játszotta le a hosszabbik verzióját.
1989-ben jelent meg a Radiorama egyik tagjának Oscar előadónéven a második
kislemeze Japanese Joy címmel.
A ’90-es Japan, Japan szám az Alpha Town –tól már jóval pörgősebb hi nrg italo
muzsika.
Gina Tielman, vagyis Gina T. 1990-es második kislemeze, a Tokyo by Night mind-
máig egyik legnagyobb slágere, amelyet vietnami nyelven is rögzítettek. Neki még
egy szuper keleties száma van, a Sayonara, de az már ’92-ben született.




 

Nos ennyit a távolkeleties címekkel rendelkező diszkó, szinti és italo zenékről. Az
mindenesetre egyből feltűnt, hogy ezen számok egy részének előadóiról (melyeket
alább a listában találsz) vajmi kevés információ található, vannak köztük „egyleme-
zes” előadók és olyanok is, akik több előadónéven publikáltak.


Távolkeleti témájú popzenék a nyolcvanas évekből:






Ha tetszett, nyomj egy lájkot, vagy google+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!



A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

1 megjegyzés: