2011. október 6., csütörtök

SPACESYNTH 3. – AZ ÚJBÓLI FELEMELKEDÉS

Spacesynth 3. - Az újbóli felemelkedés
 Spacesynth zenék a 2000-es évek elején


A MÉLYPONT ÉS SPACESYNTH A KILENCVENES ÉVEK VÉGÉN



A Laserdance ’95-ös lemezének „bukása” után a műfaj kihunyni látszott. Az
évtizedben feltörő, új elektronikus stílusok a háttérbe szorították ezt a hangzást
és úgy tűnt, a spacesynth egy korszak zenéjének fog megmaradni.
Bár nem tartozik szorosan a műfajhoz, itt megemlítem az 1996-ban alakult
magyar Hypnotix-et, amelynek 1997-es Star Tracks c. lemeze tartalmazza az
űrtémákat és időnként a spacesynth-et is (pl.: Orion 1). Zenéjük remekül vegyí-
ti a hetvenes évek elektronikus, kilencvenes évek dance és a popmelódiák dal-
lamos hangzását, ezáltal több műfajkedvelő igényeit kielégítve. 2001-ben és
2007-ben is jelent meg újabb lemezük.
A lengyel Marek Adamczyk a kilencvenes évek végefelé Samurai néven (néha
az A.M. Samurai előadónevet használva) kezdett el spacesynth zenéket alkot-
ni. Ő már gyermekkora óta zongorázott, majd számítógépen kezdett el zené-
ket készíteni.


 A.M. Samurai Marek Adamczyk
Marek Adamczyk, vagyis Samurai (A.M. Samurai)
 
A másik jelentős egyéniség a svéd Anders Lundqvist, aki több év próbálkozás
után 1999-ben kapcsolatba lépett Humphrey Robertsonnal és ennek eredmé-
nyeképp 3 zeneszáma is felkerült a Robertson által megjelentetett Synthesizer
Dance Volume 1
lemezre. Ezen az albumon még szerepel MindXpander a két

svéd zenész és producer, David Lilja és Patrik Rydberg által alkotott formáció.
Ők 2000-ben kiadtak egy a Laserdance számaiból álló lemezt, majd 2002-ben
egy sajátot is Xpanderland névvel.
S ha már a svédeknél tartunk, megemlítem még Mathias Bartoll-t, aki 2000-
ben bukkant fel, és a néhány sorral előbb említett válogatáslemez harmadik,
2001-es részén is szerepel M. Bartoll néven.
1999-ben Michiel van der Kuy adott egy koncertet Huib Schippers-szel Hol-
landiában, melynek zenei anyaga megjelent Koto, Laserdance, Trilithon In Con-
cert
címmel és video is készült róla. Ebben már a spacesynth meg van spékelve

tánczenei (pl. trance) elemekkel.


 


Michiel a kilencvenes évek végére más előadók menedzselésével volt elfoglalva
Erik van Vliet egy új zeneszerzővel Julius Wijnmalen-el készített el még egy
Laserdance albumot, a Strikes back-ot. Ő más szintetizátorokat használt és csak
gyors számok szerepelnek a lemezen. A számokban filmzenékre ismerhetünk,
mint például a Star Wars. Azonban az album sikere elmaradt a régiekhez képest.


 Laserdance Strikes Back lemez
 

Még ezen évből (2000)  van egy-két zeneszámom Wavestation-tól is, aki egy német
egyéniség, valaha  hatalmas Laserdance rajongó volt és az addigi zenei próbál-
kozásai (trance és techno stílusban) után, végül a nagy kedvenc nyomdokaiba
lépett és hasonló jellegű spacesynth zenéket kezdett gyártani.


A 2000-ES ÉVEK ELEJE – ÚJ SPACESYNTH ELŐADÓK



A spacesynth újbóli feltörésekor már nem Kuy és Vliet volt az egyeduralkodó,
hanem sok új előadó lépett elő az ismeretlenségből, és főként a skandináv or-
szágok vitték a prímet. Az Internet rohamos terjedésével az addig háttérben
maradt tehetségek új lehetőségeket kaptak, és – főleg a weboldalakra feltett,
ingyenesen letölthető zeneszámaik által – világszerte megismerték őket.
Kezdjük Futurevision –nal.Ő nem más, mint Thomas Horke a Spacesynth.de
weboldal tulajdonosa. A zenéjére jellemző, hogy szintetizátorok helyett szoft-
verekkel komponál zenét, s ezáltal nagyon jól megszerkesztett, nehezen felejt-
hető dallamokat alkot.
Gustaf Grefberg svéd alkotó hosszú utat járt be, mire a sikert elérte. Végül
befutott és több synthdance válogatáslemezen is megjelentek a művei.
Humphrey Robertsonnak jelentős érdemei voltak abban, hogy a műfaj újra
elterjedt és népszerű lett. A már említett Syntesizer Dance Volume válogatás-
lemezek jónéhány folytatást megértek és sok új remekbeszabott alkotással és
előadóval ajándékozták meg a világot.


Jukke Lundqvist – et aki szintén svéd, a synthdance egyik legkereatívabb alko-
tójának tartják, a kétezres évek elején tűnt fel. Egy lengyel, Thomas Gillert is
akkoriban bukkant fel Spaceraider néven. A többiekhez hasonlóan ő is szá-
mítógépek segítségével próbálkozott sok-sok éven át elektronikus zenéket
készíteni. Később valóra vált az álma, zenéjét világszerte megismerték, majd
egy honfitársával közreműködve a Space Project nevű formációt is megalkot-
ták.
A következő lengyel, aki ebben a műfajban nagyon sikeres lett; Zoltar. Ő az
Interneten keresztül tette hozzáférhetővé szerzeményeit és ez jócskán hozzá-
járult ismertsége növekedéséhez. Ezen első track-jeit még a Laserdance hang-
zásához hasonló stílusban készítette el, majd később Koto jellegű dallamvilág-
ban alkotott. Képes a klasszikus zenei motívumokat belevinni az „űrzenébe”,
miáltal igazi egyéniséggé vált a többi synthdance előadó között.


 Zoltar Cosmic Pirates lemez
 


Zoltar lemezének és más lemezeknek a producere Maciej Repetowski, akiről
érdemes tudni, hogy az Alpha Centauri lemezkiadó tulajdonosa.1999 óta aktív
résztvevője a műfaj megőrzésének és terjesztésének, az ő felelőssége a kiadó
lemezeinek zenei, vizuális és technikai minősége. Az ő projektje a Binary Ghost,
ezen név alatt komponált zenéket, amelyek hangzásvilága valamelyest kemé-
nyebb az általános spacesynth-nél.
Berk Van Ozden olyan előadó, akire (több társához hasonlóan) nagy hatással
volt a nyolcvanas évek szintizenéje, ő a spacesynth mellett techno és trance
zenék készítésében is közreműködik.
A Cyberman mögött egy újabb lengyel, Daniel Borowiec áll, aki dance és
trance dallamokat vegyít az űrszintikkel.
A Disbit-166 egy finn előadó, electro és spacesynth műfajban egyaránt alkot.
Marco Rochowski egy német előadó, aki Anders Lundqvist-tal találkozott 2000-
ben, általa megismerte a Hypersound Productions-ot és az Into eternity c. száma
megjelent a Synthesizer Dance Volume 3.-on a következő évben. Majd később
segítségével létrehozta a Macrocosm nevű formációt.A 2002-ben megjelent
First mission lemez nagy siker volt, 2005-ben a folytatása is megjelent Second
voyage
címmel. Közben saját szerzeményei is megjelentek különböző válo-

gatásokon.
A finn Jouni Airaksinen-től azaz művésznevén Mark Vera-tól jópár zeneszámot
letöltöttem a kétezres években.Jellegzetessége, hogy sorrendvezérlőkre kapcsolt
szintetizátorokkal készít zenét.Rochowski-val együtt alkották az Energon nevű
formációt, amelynek zenéi 2005-ben jelentek meg. Szintén finn a Mekanoenergy,
amely a spacesynth mellett más, hasonló jellegű zenéket is készített.


 Mark Vera Jouni Airaksinen
Jouni Airaksinen, azaz Mark Vera
 

A 2000-es évek első felében rengeteg új előadó bukkant fel ebben a műfajban,
több olyan zeneszámom is van amelynek előadójáról nem találtam semmilyen
elérhető információt.2003-ban Lauri Turjansalo létrehozta a Dreamtime-t, mely
előadótól több zenét is letötöttem a következő években.
A sorban ismét egy finn, Anti Hakala jön, ő a Mikseri.net –en bukkant fel, ahol
rendesen be is futott Galaxion néven.2005-ben vettem észre Krzysztof Radomski-t,
aki ambient jellegű zenét is alkotott, sőt időnként experimental vagy trance hang-
zást is visz szerzeményeibe. Az ő nevéhez fűződik a Protonic Storm nevű projekt,
melynek már 2001-ben jelent meg lemeze.
Hogy folytassuk a finn előadók felsorolását Mika Torvinen már 14 éves korától
elkezdett a spacesynth műfajjal foglalkozni, s nem sokkal később The Digital
Jupiter
névvel jelentek meg alkotásai. Emellett a trance műfajban is dolgozott és

később Space Garden név alatt folytatta, amelynek zenéje - a netes hírforrások
szerint - ötvözi a Laserdance és Blank & Jones zenei stílusát.


 


Jorma Sallanen (Jone) and Sakari Törmänen (Sakke) finn ifjak szintén nagyon
fiatalon kezdték el. Az első nem hivatalos lemezük Dragon Members (2003)
címmel még instrumentális eurodance stílusban készült. Majd „megalkották” az
Electron nevű formációt és spacesynth-et kezdtek el gyártani, időnként synthpop-
al keverve. Témájuk gyakran a háború, amit észre is vehetünk a 2006-ban album-
ként kiadott Tides of darkness-ben.

Folytatás és befejezés - Spacesynth 4.


 



Ha tetszett, nyomj egy lájkot, vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!



A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése