Elektronikus filmzenék 80-as évek filmek
Elektronikus filmzenék 80-as évek filmek sorában sokszor előfordultak. Közülük 5 kedvencemet, valamint az egyik előadó több ilyen jellegű alkotását mutatom be ebben a cikkben.
Harold Faltermeyer elektronikus filmzenék 80-as évek
1990
körül az egyik rádióadón (Petőfi?) rendszeresen ment egy
szignál 13 órakor, ami azonnal a kedvencem lett. Roppant kíváncsi
voltam, van-e folytatása. Később megtudtam, hogy a címe Axel
F. és az 1984-ben készült Beverly
Hills-i zsaru zenéjéből származik. Évek múltán
jó pár verzióban sikerült rábukkannom. A zenéjét Harold
Faltermeyer szerezte, akitől még néhány jó kis
filmzenét találtam.
Az
Axel F. öt hangszerre épül, Roland Jupiter-8, Moog moduláris
szintetizátor 55, Roland JX-3P, Yamaha DX-7 és egy LinnDrum dobgép.
A zenét azóta számtalanszor feldolgozták. Faltermeyer több film
zenéjénél közreműködött (pl. Top Gun zenéje), és a következő zene,
ami nekem nagyon tetszett, egy sci-fi, A
menekülő ember egyedi
hangzása. Majd 1989-ben elkészült a Tango
& Cash c.
akciófilmhez készített, szintén jó kis muzsikája.
Terminátor zene - Brad Fiedel
Amikor
1988 környékén az osztrák televízió műsoraiban először láttam a
Terminátor című filmet, a film annyira nem
fogott meg. Aztán később egyre jobb lett, és rájöttem, hogy az
aláfestő zene az egyik dolog benne, ami odaszögez. Vége volt a
filmnek és elindultak a feliratok... És akkor én csak ültem ott
és hallgattam.
Órákig
elhallgattam volna, hipnotikus hatással volt számomra, mintha a
jövő beköltözött volna az elmémbe és bepillantást engedett
volna egy távoli, elérhetetlennek tűnő, szupermodern létbe.
Azóta is nagy kedvencem a film fő témája, ami az elején és a
végén felcsendül, és mindig ugyanazt a hatást kelti.
Az
egész film alatt a zene tökéletesen passzol, odaillik a
cselekményekbe, hideg, borzongató, sejtelmes, mély, hipnotikus,
kemény, gyors és lassú. Már amikor megjelenik a terminátor,
sejtető, halk zene szól, kopogó-dobogó hangokkal, mintegy
felborzolva, izgatottá téve a nézőt. A különböző üldözéses
jeleneteknél pedig felgyorsuló, fémes, „thrillerszerű”
hangokkal fokozza a hatást.
Végig
jellemző a lassúság-mélység és a felgyorsulás-keménység
váltakozása, egymásba olvadása mesteri módon, dicsérve a
zeneszerzőt.
A
rövidebb Terminátor zeneszámok közül az tetszett a legjobban, amelyet akkor
hallunk, amikor a jövőt mutatják és hirtelen feltűnnek a gépek,
robotok, amelyek harcolnak. Ez a modern elektronikus dallam egy
pillanat alatt kirepít a jelenből, át a jövőbe, egy tökéletes,
hibátlan „műszaki rendszerbe” amelyben nincs lehetetlen.
Felvillannak a lézerek és egy minden igényt kielégítő
audio-vizuális élményt kapok. Nagyon kár, hogy ez a zeneszám - Gun Shop/Reese In Alley – csak másfél perces, mert el
tudnám hallgatni sokáig.
1994-ben jelent csak meg a teljes score album |
Érdekes
hogy akkoriban (1984) csak hat jelent meg az aláfestő zenék közül,
a többit a betétdalok tették ki, a teljes score albumot csak tíz
év múlva adták ki. A Terminátor zenék alkotója az amerikai Brad
Fiedel,
akinek ez volt az első igazán nagy dobása. Ő volt az egyik
úttörője az elektronikus instrumentális hangszerek és
szintetizátorok használatának a filmzenében. Miközben írtam eme
sorokat, rábukkantam egy jó cikkre a film zenéjéről, érdemes
elolvasni, nagyon alapos és hozzáértő: filmzene.net- terminator
Commando zene – James Horner
A
következő filmzene már nemcsak lelki hatással volt rám. Mély,
robusztus szinti és egyéb instrumentális zörejek mentén
megjelenik egy hatalmas bicepsz, egy óriási farönk és egy
szenvtelen tekintetű férfi a láncfűrésszel.
A feledhetetlen jelenet akkoriban számos ifjút ingerelt az
edzőtermekbe, hogy súlyzók segítségével építsen magának
igazi férfi testet.
Ez a pillanat azóta is örökre belém
vésődött, a Commando
(1985) című film az akciófilmek egyik legütősebb darabja. Ezt a
filmet látva nem lehetett nyugton az ember, muszáj volt súlyzót a
kézbe ragadni. A Commando filmzene megadta az alaphangsúlyt a 80-as évek akciómozijainak.
Szóval
ahogy megjelenik Schwarzenegger, súlyos elektronikus
filmzene zúdul ránk, amely időnként kiegészül keleties hangzású
sípokkal. Aztán felbukkan a kislány (Alyssa Milano),
aki később ismert színésznő lett) és a zene váratlanul átvált
lágy filmzenei dallamokra. A film zenei anyaga azóta is motivál
testi-lelki-szellemi szinten.
A
Commando zene annak a James Hornernek a műve,
aki később rengeteg ismert, és kevésbé ismert mozi és videofilm
zenei aláfestését készítette el, más-más hangzásban. A
Commando -ban jellegzetes volt az elektronika és a jazz
egybefonódása.
Elektronikus filmzenék - Gyermek az időben filmzene
Egyszer
láttam egy jó kis időutazós filmet (valószínűleg az osztrák tv-n)
amelyben egy kisfiú 1978-ból egy esés során 1986-ban találta
magát.
A
navigátor repülése volt
a címe, sok évvel később magyar adók is játszották és a címe
(ki tudja milyen agyament indokkal) Gyermek
az időben
lett. A filmnek a zenéjét Alan
Silvestri
szerezte.
Talán
mondanom sem kell, hogy ez esetben is a zene tökéletesen passzol a
filmhez. És miközben a film is nagyon jó, a zenéje fenomenális.
A Robot
Romp
c. zeneszám tetszik a legjobban benne. Érdekes, hogy bár nem az
szerepel a film zenei lemezének zárásaként, ugyanez szól akkor
is, amikor a végén megy a felirat. Ezt még az évtizedekkel későbbi synthwave alkotások sem tudták felülmúlni.
Véres játék filmzene – Paul Hertzog
Kiváló elektronikus filmzenék voltak a 80-as évek kínálatában. Bizonyára
sokan emlékeznek Jean-Claude
Van Damme első
filmsikerére a Véres
játék
(Bloodsport
1987) filmre. Ebben a zene varázslatosan alakítja a hangulatot az
eseményeknek megfelelően. Az életerőt és energiát jelképezve
lassú, hipnotikus zenei hatás érvényesül, az edzésekhez és a
küzdelemhez pörgős, dinamikus szólamok, a meghitt, felemelő
pillanatokhoz pedig lágy, misztikus, nyújtott hangzás.
A
szintetizátorok mellett keleties hangzás érvényesül, a zenét
hallgatva különleges hangulatba kerül az ember. A Training
c. track csodaszép, lágy, ellazult dallammal kezdődik, majd két
perc után sebességet vált és mozdulatokra ingerlő zene szól az
edző sportolók mutatása alatt.
A
The Tree
and the Sword
felemelően kezd, majd lassuló szintihangokkal átmegy mély,
csodaszép ambient -szerű filmzenei hangzásba, aztán végül ijesztő, hideg
sötét hangulattal fejeződik be. A The
Morning
After
gyönyörű, elmélyült aláfestést ad a napkeltéhez,
aztán felhangosodva ébreszt. A Preperation
számon végigvonul a film egészére jellemző jó kis dallam, a
Powder nagyon komoly,
odafigyelésre ingerlő, hangsúlyos darab.
Összességében
a Véres játék film zene nagyon mély lelki hatást váltott ki nálam. Olyan,
mint egy csakrazene, amely mintha egyenként megnyitná és forgásra ingerelné az
energiaközpontokat. Egyszerre mély és erőteljes, dinamikus és
lassú, lágy, szép, erős és hatásos. 2007-ben újabb változatát
adták ki a Bloodsport zenéjének, ezen már 22 track szerepel az
eredeti 12-höz képest. Erről az újabb verzióról itt olvashatsz
bővebben: filmzene.net- bloodsport
A
Véres játék zenéjét Paul
Hertzog
amerikai zeneszerző szerezte, akinek filmzenei karrierje a
nyolcvanas évek végére és a kilencvenes évek elejére tehető. Ő
szerezte egy másik Van Damme film, a Kixboxer (1989)
és még néhány film zenéjét, majd angolt és zeneelméletet
kezdett tanítani. Ezekről a filmekről bővebben olvashatsz itt:
Küzdősport,
harcművészeti filmek
Elektronikus filmzenék 80-as évek - Esőember zene – Hans Zimmer
Még
vissza van egy igazán népszerű szintisláger zene. Ez nem más, mint az
1988-as Esőember
(Rain
Man) score -ja, amit
a német Hans Zimmer
szerzett, aki később számos más filmzenét alkotott és Oscar
díjat is kapott.
Az
Esőember zene fő témájának a címe Leaving
Wallbrook / On The Road, melyben a fülbemászó
szintetizátoros dallam a pánsíp zene szólamával egészül ki. Ez a
hang még évekig a filmzenekedvelők kedvence volt és méltán
kapott Oscar jelölést.
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nincsenek megjegyzések: