ELEKTRONIKUS FILMZENÉK – 1.rész SOROZATOK

Elektronikus filmzenék 1. sorozatok  
 elektronikus filmsorozatzenék




Ezúttal azon filmzenéket veszem sorra amelyek elektronikus ill. szintetizátor alapú aláfestést alkalmaztak, ismételten személyes élményeimet alapul véve. A témát két részre osztottam, az első részben sorozatok zenéiről mesélek.



 

Amikor 1989 decemberében a magyar televízióban leadták a Rogers százados a XXV. században című filmet (amely a Buck Rogers c. sci-fi sorozat bevezető filmje is), gondolkodás nélkül rögzítettem, és ami a legjobban megfogott benne a cselekmény mellett, az a zene. Egyes jelenetekben, amikor Buck ott mászkál a futurisztikus környezetben, a háttérben rendkívül sejtelmes elektronikus zene szól. Ez nagyon passzolt oda, mindig is úgy gondoltam, a sci-fi filmekhez ez kell, nem a klasszikus.

Aztán a csúcspont az volt, amikor a táncra került a sor és megszólaltatják a jövő szintetizátorait” ajj ez volt az a pillanat amikor elszállt az agyam...


 


Olyan electro zenét adtak amely megbizsergette minden sejtem, mellette egy hipnotikus zenehanggal, egyből a jövőben éreztem magam.Mindez ’79-ben készült, a zeneszerző Stu Phillips, a szám címe pedig Jelly belly volt. A Buck Rogers sorozatról bővebben olvashatsz itt: Régi sci-fi sorozatok

A zeneszerző később, 1982-ben egy világhírű sorozat, a Knight Rider témáját is megkomponálta. Ez is tisztán szintetizátor alapokra épülő elektronikus zene. Itt érdemes megemlítenem, hogy 23 évvel később, 2005-ben kiadták a Knight Rider - The Stu Phillips Scores című, közel nyolcvanperces hanganyagot, az első öt epizód aláfestő zenéiből. A második évadtól Don Peake vette át a sorozat zenei aláfestésének szerepét.


 

Még 1981-ben kezdődött egy német bűnügyi sorozat, amelynek a címzenéjét muszáj volt rögzítenem. A sorozat a Két férfi egy eset és a zenéjét Klaus Doldinger szerezte. Ő egy német dzsesszmuzsikus és filmzenei komponista, akinek egyik leghíresebb szerzeménye volt, az ugyanezen évben készült Das boot filmsorozat zenéje, valamint három évvel később a Végtelen történet-é is.

Azonban az előbb említett bűnügyi sorozat zenéje az, ami hangzása miatt a kategóriába illik. Igazán fülbemászó, szintis dallama van.





1984-ben kezdődött egy amerikai akciósorozat, a Miami Vice, melynek címzenéjét Jan Hammer szerezte, aki ezzel örökre beírta magát a szintetizátoros filmzene történetébe. 1985-ben az album első helyre került a Billboard listán és négyszeres platinalemez lett. 1986-ban megjelent önálló lemezen a különleges hangzású Crockett’s theme, amely Amerikában kevésbé, inkább Európában lett sikeres, Angliában 2.-ik, Németországban 4.-ik, Hollandiában pedig 1. helyezést ért el.Ez a zenemű számomra nagyon egzotikusnak hatott, hasonlított a klasszikus elektronikusok nagy dallamaihoz.


 



Volt egy magyar származású fiatalember, aki a mai Szerbia területén született a 2. világháború lezárásakor és már fiatalon elindult szerencsét próbálni. Németországban működött közre a könnyűzenében és több előadó számára írt sikeres dalt, majd a nyolcvanas években már Amerikában szerzett filmzenéket, több neves színész és filmes mellett.

Őt úgy hívják Sylvester Levay. És ő szerezte az Airwolf c. akciósorozat zenéjét. Ez a jellegzetes zene és dallam később felejthetetlenné vált. Lévai Szilveszter még több más produkció zenéjében közreműködött, például ő szerezte Stallone ’86-os filmjének, a Cobra-nak a zenéjét is.


 
 
Még 1992 végén felvettem egy számot a Danubius rádióban amit annyira jónak találtam, hogy akkor az addig hallott legjobb második lett a (nem létező) listámon. Nem gondoltam, hogy valaha is rájövök, honnan származik, mivel utána soha többet nem játszották. Volt egy 1985-ös amerikai sorozat, amelyet később a magyar televízióban is leadtak. Egy szupergyors motorról szólt, tulajdonképpen a Knight Rider motoros megfelelőjének is tekinthetjük.

A sorozat, amelynek címe Street Hawk (Utcai sólyom), sajnos csak 13 epizódot ért meg, azonban a zenéjét sohasem felejtem. Álmomban sem gondoltam volna, hogy az általam később megkedvelt Tangerine Dream együttes készítette a zenét. A Le Parc c. albumról származik Le Parc (L.A. - Streethawk), és kislemezen is megjelent Streethawk névvel. Ez a fajta elektronikus zene engem kiröpít az idő fölé, egy végtelen sebességbe, melyben minden parányivá válik, és egy vonallá húzódik össze.


  


Ezen oldal közepén (Music & Sounds) több változata tölthető le a sorozat zenéjének, teljes albumok is: streethawkonline

Valamint ezen az oldalon: madeofme

Utóbbin a Street Hawk Begins cd-t ajánlom, itt több változatban van a bevezető zene Giuliano Pilati jóvoltából és fantasztikusan jónak találtam. Ezek a lemezek 2006 és 2010 között keletkeztek.

Szintén 1985-ben kezdődött egy másik amerikai akciósorozat, a Macgyver, melynek a címzenéjét az amerikai Randy Edelman szerezte. Ő számos mozifilm zenéjében közreműködött, azonban a már említett filmsorozat zenéje az egyik legismertebb műve, és műfaját tekintve is ide tartozik.


 

Akit érdekelnek a Macgyver sorozat zenéi, ezen az oldalon kedvére csemegézhet, rengeteg a sorozatban hallható zeneváltozat letölthető mp3-ban:



Olvasd tovább: Elektronikus filmzenék - Filmek



Röviden összefoglalva a kedvenceim:





Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.