Elektronikus filmsorozat zenék, szintetizátor alappal
Elektronikus filmsorozat zenék, szintetizátor alappal, különösen a 80-as években voltak divatosak. Ezúttal azon filmzenéket veszem sorra amelyek elektronikus ill. szintetizátor alapú aláfestést alkalmaztak, ismételten személyes élményeimet alapul véve. A témát két részre osztottam, ebben az első részben a filmsorozatok zenéiről mesélek. 7 felejthetetlen elektronikus dallamot mutatok be, amelyek a sorozatokat is emlékezetessé tették.
Elektronikus filmsorozat zenék
Buck Rogers – Rogers százados zenéje
Amikor
1989 decemberében a magyar televízióban leadták a Rogers
százados a XXV. században
című filmet (amely a Buck
Rogers c.
sci-fi sorozat bevezető filmje is), gondolkodás nélkül
rögzítettem, és ami a legjobban megfogott benne a cselekmény
mellett, az a zene. A 70-es évekbeli sci-fi sorozatok közül szinte csak ebben hallottam elektronikus zenét.
Egyes jelenetekben, amikor Buck ott mászkál a
futurisztikus környezetben, a háttérben rendkívül sejtelmes elektronikus zene szól. Ez nagyon passzolt
oda, mindig is úgy gondoltam, a sci-fi filmekhez ez kell, nem a
klasszikus.
Aztán
a csúcspont az volt, amikor a táncra került a sor és
megszólaltatják a „jövő
szintetizátorait”, ez volt az a pillanat amikor elszállt az
agyam...
Olyan electro zenét adtak amely megbizsergette minden sejtem, mellette egy
hipnotikus zenehanggal, egyből a jövőben éreztem magam. Mindez
’79-ben készült, a zeneszerző Stu
Phillips,
a szám címe pedig Jelly
belly
volt.
80-as évek filmsorozat zenék szintetizátor alappal
A Knight Rider zenéje
A
zeneszerző később, 1982-ben a világszerte népszerű Knight Rider filmsorozat témáját is megkomponálta. Ez is tisztán szintetizátor alapokra
épülő elektronikus zene. Itt érdemes megemlítenem, hogy 23 évvel
később, 2005-ben kiadták a Knight
Rider - The Stu Phillips Scores
című, közel nyolcvanperces hanganyagot, az első öt epizód
aláfestő zenéiből. A második évadtól Don
Peake vette
át a sorozat zenei aláfestésének szerepét.
Még
1981-ben kezdődött egy német bűnügyi sorozat, amelynek a
címzenéjét muszáj volt rögzítenem. A sorozat a Két
férfi egy eset és a zenéjét Klaus Doldinger
szerezte. Ő egy német dzsesszmuzsikus és filmzenei komponista,
akinek egyik leghíresebb szerzeménye volt, az ugyanezen évben
készült Das boot filmsorozat
zenéje, valamint három évvel később a Végtelen
történet-é is.
Azonban
az előbb említett bűnügyi sorozat zenéje az, ami hangzása miatt
a kategóriába illik. Igazán fülbemászó, a legjobb szintislágerekhez méltó dallama van.
Elektronikus filmsorozat zenék – A Miami Vice zenéje
1984-ben kezdődött egy amerikai akciósorozat, a Miami Vice, melynek címzenéjét Jan Hammer szerezte, aki ezzel örökre beírta magát a szintetizátoros filmzene történetébe. 1985-ben az album első helyre került a Billboard listán és négyszeres platinalemez lett. 1986-ban megjelent önálló lemezen a különleges hangzású Crockett’s theme, amely Amerikában kevésbé, inkább Európában lett sikeres, Angliában 2., Németországban 4., Hollandiában pedig 1. helyezést ért el. Ez a zenemű számomra nagyon egzotikusnak hatott, hasonlított a klasszikus elektronikusok nagy dallamaihoz.
Az Airwolf zenéje – Sylvester Levay
Volt
egy magyar származású fiatalember, aki a mai Szerbia területén
született a 2. világháború lezárásakor és már fiatalon
elindult szerencsét próbálni. Németországban működött közre
a könnyűzenében és több előadó számára írt sikeres dalt,
majd a nyolcvanas években már Amerikában szerzett filmzenéket,
több neves színész és filmes mellett.
Őt
úgy hívják Sylvester Levay. És ő szerezte az Airwolf
c. akciósorozat zenéjét. Ez a jellegzetes zene és dallam később
felejthetetlenné vált. Lévai Szilveszter még több más produkció
zenéjében közreműködött, például ő szerezte Stallone ’86-os
filmjének, a Cobra-nak a zenéjét is.
Utcai Sólyom, Street Hawk filmzene
Még 1992 végén felvettem egy zeneszámot a Danubius rádióban amit annyira jónak találtam, hogy akkor az addig hallott legjobb második lett a (nem létező) listámon. Nem gondoltam, hogy valaha is rájövök, honnan származik, mivel utána soha többet nem játszották. Volt egy 1985-ös amerikai sorozat, amelyet később a magyar televízióban is leadtak. Egy szupergyors motorról szólt, tulajdonképpen a Knight Rider motoros megfelelőjének is tekinthetjük.
A
sorozat, amelynek címe Street
Hawk (Utcai
sólyom),
sajnos csak 13 epizódot ért meg, azonban a zenéjét sohasem
felejtem. Az elektronikus filmsorozat zenék közül az egyik legjobb. Álmomban sem gondoltam volna, hogy az általam később
megkedvelt Tangerine Dream
együttes készítette a zenét. A Le
Parc c. albumról
származik Le
Parc (L.A. - Streethawk),
és kislemezen is megjelent Streethawk
névvel. Ez a fajta 80-as évekbeli elektronikus zene engem kiröpít az idő fölé,
egy végtelen sebességbe, melyben minden parányivá válik, és egy
vonallá húzódik össze.
Ezen
oldal közepén (Music & Sounds) több változata tölthető
le a sorozat zenéjének, teljes albumok is: streethawkonline
Valamint
ezen az oldalon: madeofme
Utóbbin
a Street Hawk Begins cd-t ajánlom, itt több változatban van a
bevezető zene Giuliano Pilati jóvoltából és
fantasztikusan jónak találtam. Ezek a lemezek 2006 és 2010 között
keletkeztek.
Elektronikus filmsorozat zenék – A Macgyver zenéje
Szintén
1985-ben kezdődött egy másik amerikai akciósorozat, a Macgyver,
melynek a címzenéjét az amerikai Randy
Edelman
szerezte. Ő számos mozifilm zenéjében közreműködött, azonban
a már említett filmsorozat zenéje az egyik legismertebb műve, és
műfaját tekintve is ide tartozik.
Akit
érdekelnek a Macgyver sorozat zenéi, ezen az oldalon kedvére
csemegézhet, rengeteg a sorozatban hallható zeneváltozat
letölthető mp3-ban:
Macgyver zene letöltés
Olvasd tovább: Elektronikus filmzenék - Filmek
Összefoglalva kedvenc elektronikus filmsorozat zenéim:
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nincsenek megjegyzések: