2011. augusztus 25., csütörtök

ELEKTRONIKUS FILMZENÉK – 1.rész SOROZATOK

Elektronikus filmzenék 1. sorozatok Ezúttal azon filmzenéket veszem sorra amelyek elektronikus ill. szintetizátor
alapú aláfestést alkalmaztak, ismételten személyes élményeimet alapul véve.
A témát két részre osztottam, az első részben sorozatok zenéiről mesélek.


 elektronikus filmsorozatzenék
 

Amikor 1989 decemberében a magyar televízióban leadták a Rogers százados
a XXV. században
című filmet (amely a Buck Rogers c. sci-fi sorozat bevezető

filmje is), gondolkodás nélkül rögzítettem, és ami a legjobban megfogott benne
a cselekmény mellett, az a zene. Egyes jelenetekben, amikor Buck ott mászkál
a futurisztikus környezetben, a háttérben rendkívül sejtelmes elektronikus
zene szól. Ez nagyon passzolt oda, mindig is úgy gondoltam, a sci-fi filmek-
hez ez kell, nem a klaszikus.
Aztán a csúcspont az volt, amikor a táncra került a sor és megszólaltatják a
„jövő szintetizátorait”  ajj ez volt az a pillanat amikor elszállt az agyam...


 

Olyan electro zenét adtak amely megbizsergette minden sejtem, mellette
egy hipnotikus zenehanggal, egyből a jövőben éreztem magam.Mindez ’79-ben
készült, a zeneszerző Stu Phillips, a szám címe pedig Jelly belly volt.
A Buck Rogers sorozatról bővebben olvashatsz itt: Régi sci-fi sorozatok
A zeneszerző később, 1982-ben egy világhírű sorozat, a Knight Rider témáját
is megkomponálta. Ez is tisztán szintetizátor alapokra épülő elektronikus zene.
Itt érdemes megemlítenem, hogy 23 évvel később, 2005-ben kiadták a
Knight Rider - The Stu Phillips Scores című, közel nyolcvanperces hang-
anyagot, az első öt epizód aláfestő zenéiből.A második évadtól Don Peake
vette át a sorozat zenei aláfestésének szerepét.


 

Még 1981-ben kezdődött egy német bűnügyi sorozat, amelynek a címzenéjét
muszáj volt rögzítenem. A sorozat a Két férfi egy eset és a zenéjét Klaus
Doldinger
szerezte. Ő egy német dzsesszmuzsikus és filmzenei komponista,

akinek egyik leghíresebb szerzeménye volt, az ugyanezen évben készült Das
boot
filmsorozat zenéje, valamint három évvel később a Végtelen történet-é is.

Azonban az előbb említett bűnügyi sorozat zenéje az, ami hangzása miatt a
kategóriába illik.Igazán fülbemászó, szintis dallama van.





1984-ben kezdődött egy amerikai akciósorozat, a Miami Vice, melynek
címzenéjét Jan Hammer szerezte, aki ezzel örökre beírta magát a szintetizátoros
filmzene történetébe. 1985-ben az album első helyre került a Billboard listán és
négyszeres platinalemez lett. 1986-ban megjelent önálló lemezen a különleges
hangzású Crockett’s theme, amely Amerikában kevésbé, inkább Európában lett
sikeres, Angliában 2.-ik, Németországban 4.-ik, Hollandiában pedig 1. helyezést
ért el.Ez a szám számomra nagyon egzotikusnak hatott, hasonlított a klasszikus
elektronikusok nagy dallamaihoz.


 



Volt egy magyar származású fiatalember, aki a mai Szerbia területén született
a 2. világháború lezárásakor és már fiatalon elindult szerencsét próbálni. Német-
országban működött közre a könnyűzenében és több előadó számára írt sikeres
dalt, majd a nyolcvanas években már Amerikában szerzett filmzenéket, több
neves színész és filmes mellett. Őt úgy hívják Sylvester Levay. És ő szerezte az
Airwolf  c. akciósorozat zenéjét.Ez a jellegzetes zene és dallam később felejt-
hetetlenné vált.Lévai Szilveszter még több más produkció zenéjében közremű-
ködött, például ő szerezte Stallone ’86-os filmjének, a Cobra-nak a zenéjét is.


 
 
Még 1992 végén felvettem egy számot a Danubius rádióban amit annyira jónak
találtam, hogy akkor az addig hallott legjobb második lett a (nem létező) listámon.
Nem gondoltam, hogy valaha is rájövök, honnan származik, mivel utána soha
többet nem játszották. Volt egy 1985-ös amerikai sorozat, amelyet később a
magyar televízióban is leadtak. Egy szupergyors motorról szólt, tulajdonképpen
a Knight Rider motoros megfelelőjének is tekinthetjük. A sorozat, amelynek
címe Street Hawk, sajnos csak 13 epizódot ért meg, azonban a zenéjét sohasem
felejtem.Álmomban sem gondoltam volna, hogy az általam később megkedvelt
Tangerine Dream együttes készítette a zenét. A Le Parc c. albumról származik
Le Parc (L.A. - Streethawk), és kislemezen is megjelent Streethawk névvel.
Ez a fajta elektronikus zene engem kiröpít az idő fölé, egy végtelen sebességbe,
melyben minden parányivá válik és egy vonallá húzódik össze.


  

Ezen oldal közepén (Music & Sounds) több változata tölthető le a sorozat
zenéjének, teljes albumok is: streethawkonline
Valamint ezen az oldalon: madeofme
Utóbbin a Street Hawk Begins cd-t ajánlom, itt több változatban van a bevezető
zene Giuliano Pilati jóvoltából és fantasztikusan jónak találtam. Ezek a lemezek
2006 és 2010 között keletkeztek.
Szintén 1985-ben kezdődött egy másik amerikai akciósorozat, a Macgyver,
melynek a címzenéjét az amerikai Randy Edelman szerezte. Ő számos mozifilm
zenéjében közreműködött, azonban a már említett filmsorozat zenéje az egyik
legismertebb műve, és műfaját tekintve is ide tartozik.


 

Akit érdekelnek a Macgyver sorozat zenéi, ezen az oldalon kedvére csemegézhet,
rengeteg a sorozatban hallható zeneváltozat letölthető mp3-ban:
macgyveronline

Olvasd tovább: Elektronikus filmzenék - Filmek


Röviden összefoglalva a kedvenceim:





Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése