Új zenestílusok és előadók, 90-es és 2000-es évek
Új zenestílusok és előadók, 90-es és 2000-es évek során minden addiginál nagyobb bőségben érkeztek. A kilencvenes évek
első felében – mintegy a diszkó utódaként – egyre inkább
teret hódítottak a dance jellegű zenék.
Ez is diszkó volt, csak modernebb hangszerelésben, másképp és
újabb együttesek részvételével. Akkoriban nevezték
dancefloornak, euro house -nak, vagy eurodance -nek is, a lényeg az,
hogy ami diszkózene volt, de nem sorolható sem a techno,
sem a trance,
vagy akár a house
ágához, azt csak egyszerűen dance -nek
hívtuk.
A 90-es évek első felében és közepén hódított az eurodance |
Új zenestílusok és előadók a 90-es évek alatt
Az 1992 -es különleges zenei év során az egyik
legnagyobb durranás volt a Snap! Rhythm
is a dancer c. zeneszáma. A másik, amit nem lehet
elfelejteni, az Dr. Alban dala az It’s
my life. Egész évben ezeket nyomták a diszkókban. Az
ezt követő években sorra jöttek az eurodance slágergyárosok, úgymint
2 Brothers on The 4th Floor, Culture Beat, DJ Bobo,
Masterboy, Fun Factory, Corona, La Bouche
hogy csak néhányat említsek.
Úgy '94 táján
kezdett belopózni egy újabb stílus, amit én először
„gépénekhang techno” -nak neveztem, mivel gépszerű hang
énekelt a számok alatt. Először Mark’Oh, majd Marusha,
Charly Lownoise & Mental Theo érkezett és a számok
egyre gyorsabbak lettek. Ezeket a magas bpm számú zenéket happy
hardcore zenének hívták. Csúcspontját 1995 környékén
érte el, 96’-ban még rengeteget gyártottak, majd – bár nem
szűnt meg - szép lassan kikopott.
Szerettem a kemény technót, ami nagyon ritka volt, aztán 90-es évek közepe felé egy
osztrák adón, péntek esténként különös zenékre lettem
figyelmes, ami kőkemény gépzene volt. Ez sokkal keményebb volt a
technónál, a zeneszámok időnként az őrületbe mentek hangzásukkal,
és a csattogással. Olyan volt, mint egy álom. Ez volt a hardcore zenei stílus,
ami azóta is létezik, de akkoriban élte (első) fénykorát.
Új zenestílusok 90-es évek második felében
1996 -ban még
javában ment a happy hardcore, de talán ez az év volt az, amelyben
- főként a fiatalon elhunyt Robert Miles
munkássága eredményeként - népszerűvé vált a dream trance zenei hangzás. Ez
lágyabb és fülbemászó volt az általános trance -hez képest és
előszeretettel használt olyan hangszereket mint a zongora.
Még ugyanezen
évben lassanként kezdett újra népszerűsödni a house.
Ez utóbbi a nyolcvanas évek vége óta jelen volt, több változáson
ment át és többféle irányzata alakult ki. Míg az évtized első
felében a dance-house volt számottevő, olykor techno-house, később
egyre többen alkottak a trance és house műfajában egyaránt, így zenéikben keveredtek a stílusjegyek.
A
Faithless, a Red 5, a Brooklyn Bounce és Nalin
& Kane a progressive house és a kapcsolódó dance, house, trance hangzások jeles képviselői
voltak. Akkoriban létezett a dream house, ilyen címmel cd-k is
jelentek meg, de mára ezt nem tartják külön stílusként számon,
vagy a dream trance-t nevezik annak, ami persze ég és föld. A
dream house a deep vagy progressive house,
a trance és az ambient hangzásvilág keveredése volt, sokszor megspékelve tengerparti jelenetekkel a
klipekben.
Jó példa rájuk a Nalin & Kane – Beachball,
vagy Chicane – Offshore,
de ATB – The summer–je a gitár trance zenékhez is tartozik. Az ilyen klipeket és hangzást máig imádom. Mellettük egész egyedi hangzások is hirtelen népszerűek lettek, mint például a rágógumi dance, az Aqua -val az élbolyban.
90-es évek második fele: house és dream house |
Új zenestílusok és előadók 2000-es évek
Az ezredfordulóra inkább a trance kezdett ismét előtérbe kerülni, a techno és a
hardcore visszavonult. A 2000-es évek elején a diszkókban már
az eurotrance és a hard trance
nyomult.
Úgy 2003 és 2004
tájékán egyre jobban divatba jött a Benassi fivérek, Royal
Gigolos, Globay Deejays által játszott ún. pumping tech-house zene. Elsősorban régi, bevált diszkónótákat
öltöztettek új köntösbe.
Az elektronikus
tánczenékben az első komolyabb váltás az electro house
elterjedése volt 2006-ban. Ez a stílus nyomokban már
jelen volt az előző években, de ez volt az az év, amikor
világszerte ismert és kedvelt lett, ezáltal meghatározta a 2000-es évek második felének diszkózenei hangulatát. A 90-es évek magas bpm számú, egyre gyorsabb tánczenéihez
képest az electro house jóval visszafogottabb tempójú, sajátos
hangzásra és táncmozdulatokra épülő muzsika.
Később David
Guetta vagy Robbie Rivera által dance és latin
hangzáselemek ötvöződtek az electro -val, így további
területeket hódított meg. Eme stílus mellett a kétezres évek
végére a minimal is újra
életre kelt új zenestílusokat és előadókat hozva magával a 2000-es évek végére. A másik stílus ami kissé átalakulva újra előtérbe
került és egyre többen kezdték el gyártani, az a progressive
house. Ez a stílus már a 90-es évek óta létezett, azóta
továbbalakult, egyes esetekben csak alig egy árnyalat különbözteti
meg a progressive trance zenéktől,
amely szintén felfutott a 2000-es évek végétől.
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
Nincsenek megjegyzések: