Új zenestílusok és előadók, 90-es és 2000-es évek

És akkor jöttek az új stílusok - 2.rész

Új zenestílusok és előadók, 90-es és 2000-es évek




Új zenestílusok és előadók, 90-es és 2000-es évek során minden addiginál nagyobb bőségben érkeztek. A kilencvenes évek első felében – mintegy a diszkó utódaként – egyre inkább teret hódítottak a dance jellegű zenék. Ez is diszkó volt, csak modernebb hangszerelésben, másképp és újabb együttesek részvételével. Akkoriban nevezték dancefloornak, euro house -nak, vagy eurodance -nek is, a lényeg az, hogy ami diszkózene volt, de nem sorolható sem a techno, sem a trance, vagy akár a house ágához, azt csak egyszerűen dance -nek hívtuk.
 

A 90-es évek első felében és közepén hódított az eurodance
            
 

Új zenestílusok és előadók a 90-es évek alatt

 
Az 1992 -es különleges zenei év során az egyik legnagyobb durranás volt a Snap! Rhythm is a dancer c. zeneszáma. A másik, amit nem lehet elfelejteni, az Dr. Alban  dala az It’s my life. Egész évben ezeket nyomták a diszkókban. Az ezt követő években sorra jöttek az eurodance slágergyárosok, úgymint 2 Brothers on The 4th Floor, Culture Beat, DJ Bobo, Masterboy, Fun Factory, Corona, La Bouche hogy csak néhányat említsek.
Úgy '94 táján kezdett belopózni egy újabb stílus, amit én először „gépénekhang techno” -nak neveztem, mivel gépszerű hang énekelt a számok alatt. Először Mark’Oh, majd Marusha, Charly Lownoise & Mental Theo érkezett és a számok egyre gyorsabbak lettek. Ezeket a magas bpm számú zenéket happy hardcore zenének hívták. Csúcspontját 1995 környékén érte el, 96’-ban még rengeteget gyártottak, majd – bár nem szűnt meg - szép lassan kikopott.



Szerettem a kemény technót, ami nagyon ritka volt, aztán 90-es évek közepe felé egy osztrák adón, péntek esténként különös zenékre lettem figyelmes, ami kőkemény gépzene volt. Ez sokkal keményebb volt a technónál, a zeneszámok időnként az őrületbe mentek hangzásukkal, és a csattogással. Olyan volt, mint egy álom. Ez volt a hardcore zenei stílus, ami azóta is létezik, de akkoriban élte (első) fénykorát.
 
 

Új zenestílusok 90-es évek második felében

 
1996 -ban még javában ment a happy hardcore, de talán ez az év volt az, amelyben - főként a fiatalon elhunyt Robert Miles munkássága eredményeként - népszerűvé vált a dream trance zenei hangzás. Ez lágyabb és fülbemászó volt az általános trance -hez képest és előszeretettel használt olyan hangszereket mint a zongora.
 

Új stílusok 90-es évek dream trance
Elsősorban Robert Miles munkássága által lett ismert és népszerű a dream trance
 
 
 
 
Még ugyanezen évben lassanként kezdett újra népszerűsödni a house. Ez utóbbi a nyolcvanas évek vége óta jelen volt, több változáson ment át és többféle irányzata alakult ki. Míg az évtized első felében a dance-house volt számottevő, olykor techno-house, később egyre többen alkottak a trance és house műfajában egyaránt, így zenéikben keveredtek a stílusjegyek. 
A Faithless, a Red 5, a Brooklyn Bounce és Nalin & Kane a progressive house és a kapcsolódó dance, house, trance hangzások jeles képviselői voltak. Akkoriban létezett a dream house, ilyen címmel cd-k is jelentek meg, de mára ezt nem tartják külön stílusként számon, vagy a dream trance-t nevezik annak, ami persze ég és föld. A dream house a deep vagy progressive house, a trance és az ambient hangzásvilág keveredése volt, sokszor megspékelve tengerparti jelenetekkel a klipekben. 
Jó példa rájuk a Nalin & Kane – Beachball, vagy ChicaneOffshore, de ATBThe summer–je a gitár trance zenékhez is tartozik. Az ilyen klipeket és hangzást máig imádom. Mellettük egész egyedi hangzások is hirtelen népszerűek lettek, mint például a rágógumi dance, az Aqua -val az élbolyban.
 

90-es évek második fele: house és dream house
         
 

Új zenestílusok és előadók 2000-es évek

 
Az ezredfordulóra inkább a trance kezdett ismét előtérbe kerülni, a techno és a hardcore visszavonult. A 2000-es évek elején a diszkókban már az eurotrance és a hard trance nyomult.
Úgy 2003 és 2004 tájékán egyre jobban divatba jött a Benassi fivérek, Royal Gigolos, Globay Deejays által játszott ún. pumping tech-house zene. Elsősorban régi, bevált diszkónótákat öltöztettek új köntösbe.
Az elektronikus tánczenékben az első komolyabb váltás az electro house elterjedése volt 2006-ban. Ez a stílus nyomokban már jelen volt az előző években, de ez volt az az év, amikor világszerte ismert és kedvelt lett, ezáltal meghatározta a 2000-es évek második felének diszkózenei hangulatát. A 90-es évek magas bpm számú, egyre gyorsabb tánczenéihez képest az electro house jóval visszafogottabb tempójú, sajátos hangzásra és táncmozdulatokra épülő muzsika.
Később David Guetta vagy Robbie Rivera által dance és latin hangzáselemek ötvöződtek az electro -val, így további területeket hódított meg. Eme stílus mellett a kétezres évek végére a minimal is újra életre kelt új zenestílusokat és előadókat hozva magával a 2000-es évek végére. A másik stílus ami kissé átalakulva újra előtérbe került és egyre többen kezdték el gyártani, az a progressive house. Ez a stílus már a 90-es évek óta létezett, azóta továbbalakult, egyes esetekben csak alig egy árnyalat különbözteti meg a progressive trance zenéktől, amely szintén felfutott a 2000-es évek végétől.


Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.
ca-pub-3250028034952783